I/O 2010: The Web is growing up

Vorig artikel Volgend artikel
I/O 2010: The Web is growing up

Vandaag klonk het officiele startschot voor I/O 2010, het officiele tech-event van Google. Gedurende 2 dagen wordt er dieper in gegaan op de techniek achter Android, Google Chrome, Google APIs, GWT, App Engine, open web technologies en vele andere onderwerpen. Meer dan 5000 developers krijgen meer dan 80 sessies voorgeschoteld. Op uitnodiging van Google Nederland keken zo'n 50 developers en bloggers mee vanaf het hoofdkantoor in Amsterdam. Volgens Google zijn er twee dingen duidelijk: het web wordt volwassen en de toekomst is HTML5. Als grote aanjager van die ontwikkeling presenteerde De Grote G een nieuw project: WebM.

Voor wie Google I/O niet kent, is het jaarlijks even wennen. Van backbone tot stylesheet, Google en zijn partners demonstreren in alle lagen van het internet de nieuwste innovaties. Dit jaar is dat niet veel anders en op de eerste dag van het tweedaagse event gaan de handjes wederom vaak op elkaar. Het thema is overduidelijk: het web wordt volwassen en met die volwassenheid komt er een ander verwachtingspatroon van de gebruikers.

Als voorbeeld van verschuivingen door gebruikerservaring toonde men een aantal bekende softwarepakketten die miljoenen mensen wereldwijd gebruiken. Sinds 2004 neemt de populariteit van die pakketten steeds meer af. Met de introductie van de AJAX-technologie en het zogenaamde "Web2.0" kregen webapplicaties dezelfde mogelijkheden (of meer) dan software die alleen beschikbaar was op de computer. Google's eigen GMail en Google Docs zijn uitstekende voorbeelden van webapplicaties die gebruikers wegsnoepen bij klassieke software als Outlook en Office.

Volgens Google ligt de toekomst bij HTML5. Deze nieuwe standaard van het aloude HTML is krachtig genoeg om Adobe's Flash naar de kroon te steken als het gaat om vloeiende user expierence en vindt steeds meer draagkracht bij de grote namen in de industrie. Recent implementeerde Google al nieuwe HTML5-features in GMail, waaronder een mogelijkheid om bijlagen in de mail te slepen en notificaties van nieuwe e-mail zonder dat je GMail als actieve tab geopend hebt. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan het toegankelijk maken van hardware als een microfoon of GPS-ontvanger via de browser.

Toch ligt de nadruk van de huidige ontwikkelingen op een heel ander vlak: online video. De Grote G wil het videoformat zo vrij hebben als een andere bekende open standaard: de PNG. Om een vrije videostandaard te bereiken heeft Google intussen al meer dan 120 miljoen dollar geinvesteerd in overnames en participatie. Sinds kort kan het nieuwe project WebM worden toegevoegd aan de lijst van investeringen. 

Samen met een indrukwekkende lijst partners uit de industrie gaat Google zijn beste beentje voor zetten om video als open standaard beschikbaar te maken. In dat lijstje met partners vinden we niet alleen browsergiganten Mozilla en Opera, maar ook de wellicht verrassende naam van Adobe. Tijdens de keynotes klom Adobe's CTO Kevin Lynch op het podium en hij toonde een drietal voorbeelden van HTML5-implementaties in Adobe software. Volgens Lynch logisch want: "despite what people may think: I think HTML5 is great!" 

-799.jpg

Morgen zal Google op de slotdag nog een aantal "verrassingen" aankondigen, allen gericht op een volwassener web. Er was vanavond in ieder geval nog genoeg na te praten en vooruit te kijken, op het Nederlandse hoofdkantoor.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies