Usability Awards: Bol.com meest gebruikersvriendelijke site, Ditzo tweede

Vorig artikel Volgend artikel
Usability Awards: Bol.com meest gebruikersvriendelijke site, Ditzo tweede

18 mei 2010 zijn de jaarlijkse Usability Awards uitgereikt op het Mediapark in Hilversum. De Usability Award is de jaarlijkse prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. Over 2009 mag Bol.com zich de meest gebruikersvriendelijke site noemen. Nog voor online verzekeraar Ditzo en op de derde plaats Hotels.nl. Waar ik persoonlijk -vanuit mijn visie als docent en auteur op gebied van usability-conversie - van mening ben dat usability nog sterk onderbelicht is in zomaar een moderne Online Marketingmix lijkt deze award zich teveel op de usual suspects te richten. De award biedt te weinig ruimte voor een diversiteit van inzendingen of sites die gewoon al jaren goed werken. Ook de scheidslijn tussen de usability voor het web die daadwerkelijk tot harde conversie moet leiden wordt niet toegelicht. Of de 'bekende' sites ook op de mobiel goed werken wordt spijtig bij de award nog niet beoordeeld. Zo lijkt het als we het rapport doornemen. Laat de usability voor het mobiele gebruik nu anno 2010 een flinke issue zijn voor het succes van je mobiele app, de Usability Awards lijken hierover te zwijgen. Het feit dat een persoonlijke site van een van de juryleden tot de laatste vijf genomineerden wist door te dringen, lijkt de prijs zelfs niet geheel objectief te maken. Had je in 2009 niets aan jouw goedwerkende sites veranderd, dan mocht je niet eens inzenden. Jammer. 

-798.jpg

Ultieme mogelijkheid

Deze jaarlijkse awards hadden de mogelijkheid kunnen zijn voor het nog gebruikersvriendelijker maken van het web in Nederland. Ook had de award het vakgebied 'usability' massaal onder de ogen van de resultaatsgericht internetmarketeer kunnen brengen. Een goede usability voor het web maakt sites niet alleen vriendelijker maar ook beter toegankelijk voor een groter publiek en verschillende online media. Een goede usability maakt een online uiting ook beter op het beoogde resultaat gericht.

Oordeel winnaar Bol.com

Bol.com is een goede gebruikersvriendelijke website die ook commercieel zijn doelen snel en prettig behaald. Kijken we naar de pluspunten die de jury uitte:

+ Fantastisch overzichtelijke navigatie voor zo’n grote site
+ Goede zoekfunctie met prettige verfijnfuncties
+ Onderaan productpagina links naar gerelateerde producten: slim

.. dan zijn dit pluspunten die we ook op andere sites kunnen projecteren.

Kijken we naar sites als KPN.com -waar veel geld aan usability en conversieverbetering wordt uitgegeven- dan lijkt de less-is-more een belangrijkere issue dan het met groot contrast vullen van een site. Ook het conditioneren van de online bezoekers middels herkenbare symbolen oogt als usable. Waar is het oordeel over de signaalkleuren, de verschillende paden om tot een doel (koop) te komen en beoordeling van de zo belangrijke kassa (waar nog steeds een groot deel afhaakt in het proces)? Waar is het technisch usability-oordeel over het gebruik van de grafische buttons, de tekstlinks, de instant (cookie) profielen die bezochte producten onthouden? Wat is het gedrag en de vriendelijkheid als ik ben ingelogd of nieuw ben? Waarom moet ik zeven keer klikken om de bestverkochte marketingboeken te zien? Of mis ik daar een handige optie? Is de zoekoptie echt zo handig? De zoekoptie van Wehkamp.nl tracht mee te denken en mijn zoekquery af te maken met relevantie. Handiger? Kijken we naar een tevens groot aanbod van verschillende producten op een verkoopportal als FRS.nl dan lijken zij beter met kleurcontrasten en blokken te werken. Rust en overzicht is daar het resultaat.

Wat ik persoonlijk vriendelijk vind aan Bol.com is het vanuit de zoekmachine relevant kunnen landen op de juiste productpagina. Het rapport lijkt ook hierover niets te zeggen.

Inzendingen

Kijken we naar de voorwaarden voor het kunnen inzenden van een website voor deze awards, dan dient de site in 2009 te zijn aangepast. Heb je een goedwerkende website waar je in 2009 niets aan hebt aangepast dan ben je dus wellicht wel gebruikersvriendelijk, maar mag je niet inzenden. Een issue die beoordeling van een groot aantal Nederlandse gebruikersvriendelijke websites vertroebelt.

Dus..

Begrijp mij niet verkeerd en ga graag met mij op deze blog de discussie aan; het initiatief Usability Awards is een juiste en vooral broodnodig! De award hoort aanwezig te zijn in het snelle resultaatsgerichte, kritische internetlandschap dat Nederland heet.

Wellicht is het na 10 jaar Usability Awards wel tijd om de richtlijnen voor deelname als ook voorwaarden en manier van beoordelen aan te passen en wellicht meer opsplitsingen te maken in de soorten sites. Actiesites zijn bijvoorbeeld -gezien hun scoringsgerichtheid- interessant om op gebied van usability(conversie) onder de loep te nemen. Het beoordelen van voor de mobiel aangepaste sites en mobiele toepassingen zou een reële aanvulling zijn. 

Patrick Petersen

Patrick is auteur, internet-ondernemer, spreker, docent en fanatiek blogger.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies