The Next Web dag 1 (deel 2)

Vorig artikel Volgend artikel
The Next Web dag 1 (deel 2)

Hierbij deel 2 van dag 1 op The Next Web. In deel 1 hebben je al wat interessante dingen kunnen lezen over de eerste dag op The Next Web. Ook na de pauze kwamen weer een aantal interessante sprekers aan bod.

Hieronder lees je de grote lijnen uit de verschillende presentaties.

Arjen Schat - Co-Founder of Twittercounter en The Next Web

De kern van Arjen zijn presentatie was, ‘hoe je geld kunt verdienen met real time.’ Hij begon met een overzicht van alle bekende social media kanalen, zoals Google Buzz, Facebook, Foursquare, Twitter, etc. Over deze merken lichtte hij de verdienmodellen toe en gaf enkele leuke cases op het gebied van location based services. Twee leuke voorbeelden hieruit waren Pepsi en Tasti D-lite. Pepsi wilde zich meer presenteren als een merk die een bijdrage levert aan goede doelen. Bij elke check-in via Foursquare, maakte Pepsi een bedrag over naar een goed doel. Tasti D-lite maakte op een andere manier gebruik van Foursquare. Bij check-ins kreeg je als gebruiker gepersonaliseerde advertenties en badges. Met het tonen van deze badge kreeg je speciale kortingen in de winkel van Tasti D-lite.

Arjen gaf aan dat het adverteren in sociale content erg moeilijk is. Het is belangrijk om je eigen verdienmodel te creëren. Als voorbeeld kwam hij met het AARRR en Social AARRR model. Zijn toelichting hierop was dat je gebruikers naar binnen moet krijgen, ze een blijde eerste ervaring moet geven, ze daarna pas terugkomen, het dan aan vrienden vertellen en je ze uiteindelijk pas producten kunt verkopen. Social AARRR is meer gebaseerd op een acquisitie kanaal, het moet groot en gratis zijn, referenties opbouwen en het gemakkelijk viraal te verspreiden zijn. Dat is de kracht van een Social AARRR!

Bram Veenhof – Microsoft

Microsoft was ook aanwezig op The Next Web om te spreken over het Open Data Protocol. Open data gaat om ideeën, het creëren en ontwikkelen van grote ideeën. Bram refereerde naar de uitspraak van Joe Stump over ‘Context = king’ in plaats van ‘Content = king (of Queen)’. Hij vindt namelijk dat Content nog steeds hartstikke king is. Als voorbeeld haalde hij Buienradar aan. De website van buienradar zal nooit de schoonheidsprijs winnen, maar ze leveren wel goede data. Daarom is het een groot succes! Het delen van data kan enorm succesvol zijn. Middels het Open Data Protocol maak je jouw data eigenlijk openbaar. Hierdoor kunnen andere mensen het gaan gebruiken en slicen. Project Dallas van Microsoft is een informatie service, die ontwikkelaars en informatie verzamelaars direct de mogelijk bieden om informatie te vinden, aan te kopen en te managen. Op deze manier kunnen ze krachtigere premium applicaties ontwikkelen. Als ontwikkelaar kun je de data als lego blokken in elkaar bouwen en een platform als Foursquare maken. Alle data is verkrijgbaar via odata.org.

Mathys Abbe – Mobypicture

Als een van de laatste sprekers mocht Mathys aantreden. Mathys haalde het onderwerp ‘The Next Next Web’aan, namelijk het semantische web. Volgens Mathys vormen waarde, communicatie en efficiency de drijfkrachten voor technologie. Het is niet erg efficiënt om naar websites te gaan en te zoeken naar nieuwe content. Ook RSS is geen voorbeeld van het semantische web, want het is eigenlijk gewoon je huiswerk goed verrichten. Maar wat houdt The Next Next Web nou eigenlijk in? Hierbij gaat het meer om pushen, vooral het vinden van informatie zonder het te zoeken. Hierbij draait het meer om kwaliteit. Mathys lanceerde het nieuwe Mobynow platform. Op het Mobynow platform wordt alle real-time content verzameld. Hierin laten ze alle content zien rondom bijvoorbeeld een evenement als The Next Web. In dit kanaal kun je delen, ontdekken en interacteren (reageren) op real-time ontwikkelingen. Een voorbeeld is het Mobynow platform van The Next Web.

Andrew Scott – Rummble

Als afsluiting van de dag, luisterde een overvolle zaal naar Andrew Scott. In de korte tijd dat Andrew stond te praten, werd al snel duidelijk dat het een zeer goede en interessante spreker is. De zaal zat werkelijk op het puntje van haar stoel. Andrew deelde 12 effectieve start-up tips met ons:

  1. Zoek een goede naam voor je product en kies geen rot naam
  2. Vindt de goede co-founder om mee samen te werken
  3. Zoek een goede locatie voor je bedrijf
  4. Huur langzaam mensen in, maar ontsla snel als ze niet bevallen
  5. Delegeren, als iemand 70% hetzelfde kan als jij delegeer het werk
  6. Geef een online pitch (verpak je product in 1 zin)
  7. Pas op voor de (internet)bubbel
  8. Houd op met bouwen en meet dingen die er toe doen
  9. De tijd vliegt, dus houdt rekening met je planning
  10. Oefen, oefen en oefen
  11. Help anderen
  12. Neem af en toe een time out (ga er tussenuit)

Bij punt 7 gaf Andrew aan dat internet gebruikers niet normaal zijn, Twitteraars zijn helemaal abnormaal. Maar vergeet niet de normale mensen. Het is waar dat Twitter de wereld gaat overnemen, maar vergeet niet de normale mens.Hierbij doelde hij op een eventuele Twitter bubbel bijvoorbeeld, wees altijd realistisch en kritisch bij het ontwikkelen van je model.Andrew sloot zijn presentatie af met een geweldige quote ‘Never underestimate the power of a good hangover.’ Dit was een mooie quote om de dag 1 van The Next Web mee te beëindigen en ons naar de bar te begeven.

Dit was een korte terugblik op een interessante eerste dag op The Next Web. We hebben veel bekende statements voorbij zien komen, maar hebben ook interessante nieuwe inzichten gekregen. Denk hierbij aan een diepere kijk op location based services en het koppelen van alle real time content. Ik ben dan ook benieuwd naar de komende 2 dagen van The Next Web. Meer nieuws volgt!

Meer content

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies