Events26.03.2010

Dag 2 Ematters op SES New York


dag-2-ematters-op-ses-new-york.jpg
dag-2-ematters-op-ses-new-york.jpg

De tweede dag op de SES 2010 in New York werd geopend door Analytics Evangelist Avinash Kaushik. Deze search guru werkt bij Google en neemt plaats in de boardroom van een aantal andere bedrijven, maar vandaag staat hij op de bühne als auteur van zijn twee boeken.

Kaushik brengt deze morgen drie zaken over het voetlicht. Om te beginnen met Tag Clouds. Kaushik is gek op tag clouds. Hij zegt dat het een goede manier is om grote hoeveelheden data te visualiseren. Je kunt aan de hand van duizenden zoekwoorden bepalen hoe jouw SEO en PPC strategie het doet. Het kan je helpen bij het vinden van jouw long tail. Hij haalt Juice Analytics aan, zij hebben een concept ontworpen waarbij je keyword trees kunt creëren. Je verbindt hun visualisatie tool met jouw analytics en het analyseert alle data en maakt er een tree mapping van met al jouw keywords. Meest interessant volgens Kaushik is om te zien were you suck a lot.

Long Tail. Kaushik wil namelijk benadrukken hoe belangrijke deze zoektermen zijn. Als voorbeeld haalt hij zijn eigen blog aan. Deze had grofweg 88.000 bezoekers afgelopen maand, waarvan er 40.000 op zijn blog terechtkwamen via zoekmachines. Bijzondere is dat deze 40.000 bezoekers op zijn blog terecht komen via maarliefst 26.000 verschillende zoektermen, terwijl hij natuurlijk maar over een onderwerp schrijft.

Long Tail zoekers gebruiken meer zoekwoorden, omdat zij niet weten wat ze willen. Zij gebruiken zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw categorie en niet aan je merk. Veel bedrijven zijn echter alleen goed vindbaar op merknaam. Als voorbeeld neemt Kaushik Kodak. Wanneer je zoekt op Kodak in Google, is de gehele eerste pagina voor Kodak. Maar op een long tail als “betaalbare digitale camera” is Kodak nergens te ontdekken. Whether you show up or not, the salmon is going to go by. All you have to do is open your mouth. That’s data-driven marketing.

Conversion Attribution. Giving the credit to the first click is like him giving the credit for marrying his wife to his first girlfriend. It’s really stupid. Op dit moment is het zo, dat de laatste klik de credits van de conversie krijgt toegekend. Er is al langere tijd veel te doen om de verdeelsleutel ‘eerlijker’ te maken. Zodat ook de websites eerder in het pad, die weldegelijk bijdragen aan de beeldvorming van de consument, meedelen in de toegekende conversie.

Als voorbeeld noemt Kaushik een eCommerce website. Het model dat zij gebruiken kent 75% van de conversie toe aan de laatste klik, in plaats van de gebruikelijke 100%. De resterende 25% kennen zij toe aan een aantal websites en affiliates uit voorgaande dagen en klikken.

Wie welke bijdrage in het pad heeft geleverd en hoeveel zij hiervoor moeten ontvangen is niet de juiste vraag, geeft Kaushik aan. Je wilt jezelf de vraag stellen: wat is de juiste mix van media welke mij de grootste ROI oplevert. Je wilt namelijk weten welke mix van kanalen je wilt gebruiken.

Ten slotte geeft Kaushik twee onderwerpen waarvan hij veel verwacht in de nabije toekomst. Als eerste Media Mix Marketing. Door het kiezen van gebieden in de VS die gerelateerd zijn aan jouw markt en het uitvoeren van experimenten, kun je erachter komen welke media mix het meest effectief is. De optimale mix kan gevonden worden met behulp van real life data.

Als tweede Marginal Attribution. Als je een onderdeel toevoegt aan jouw mix, wat is dan het aantal marginale gevolgen hiervan?

Kaushik sloot af met de boodschap always get the basics right. Wederom gaf hij hier een voorbeeld bij. Zijn zoon wilde een printer, dus ging Kaushik op zoek naar een draadloze printer. De eerste advertentie die hij aanklikte bracht hem naar een flash site die veel te lang moest laden en uiteindelijk niet bracht wat hij zocht. Bij de tweede advertentie waar hij op klikte verkochten ze alleen cartridges. De gebruiker krijgt dus niet wat hij zoekt. Dit resulteert in een enorm hoog bounce percentage. Hier voegde hij nog aan toe bounce rate = “I came, I puked, I left.”

Wil je meer weten over de presentatie van Avinash Kaushik kijk dan even hier. Op de website van MarketMotive zijn alle presentaties terug te vinden die gegeven zijn op de SES New York. De website van SES New York zelf is hier terug te vinden.

Dit bericht is gescheven door Douwe de Jonge; Senior Account Manager bij Ematters. Ematters was aanwezig op de SES in New York. De Search Engine Strategies vond plaats van 22 t/m 26 maart en gedurende deze drie dagen komt heel de zoekmachine wereld bijeen. Voor Ematters is senior account manager Douwe de Jonge aanwezig en hij maakt van de gelegenheid gebruik om een klein social media onderzoek te houden onder de aanwezigen (later meer hierover).

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Verder lezen over New York

Oef: Diablo 4-reclame in New York is nogal ongemakkelijk

Diablo 4: we hebben er lang op moeten wachten, maar het is slechts een week na release al de bestverkopende Diablo-game tot nu toe: 93 miljoen speeluren zitten er al in het spel (meer dan 10.000 jaar). Heel tof natuurlij...

Gaming08.06.2023

Oef: Diablo 4-reclame in New York is nogal ongemakkelijk

Deze bizarre foto’s maken Madurodam van het echte New York

De Belgische fotograaf Jasper Léonard is verdomde goed met lenzen. Hij heeft zich gespecialiseerd in het maken van Tilt-Shift fotografie, waarbij een gelijknamige lens wordt gebruikt om een heel specifiek effect in zijn...

Media21.11.2017

Deze bizarre foto’s maken Madurodam van het echte New York

Acer toont weer veel nieuwe producten in New York

Acer introduceerde vorige week in New York de nieuwe productlijn voor 2017. Daarbij was er veel aandacht voor ‘advanced thermal technologies.’ De technologie die ervoor gezorgd heeft dat er een dunner design mogelijk...

Events01.05.2017

Acer toont weer veel nieuwe producten in New York

Veel aandacht voor 'advanced thermal technologies'
Mariah Carey komt met nieuw Kerstnummer!

Er gaat geen Kerst voorbij zonder de klassieker van Mariah Carey: All I Want For Christmas Is You. Afgelopen donderdag trad Mariah op in het Beacon Theatre in New York en improviseerde ineens een nieuw Kerstnummer! De fa...

Coffee corner21.12.2015

Mariah Carey komt met nieuw Kerstnummer!

​Amsterdamse winkel gecopypaste naar NewYork

Anna en Nina zijn twee stoere meiden met een al even stoere winkel in Amsterdam. Stiekem dromen ze van een buitenlands avontuur, liefst New York, maar dat lijkt allemaal heel ver weg. Tot ING een handje besluit te helpe...

Video10.12.2015

​Amsterdamse winkel gecopypaste naar NewYork

Ad blockers in iOS besparen je tijd en geld

Ad blockers, de naam zegt het al, blokkeren advertenties. En met de uitrol van iOS 9 is deze advertentie blokkerende software nu ook beschikbaar voor mobiele apparaten. De New York Times is gaan onderzoeken wat nou de im...

Advertising02.10.2015

Ad blockers in iOS besparen je tijd en geld

Google geeft New York gratis wifi, meer steden volgen!

Google startup Sidewalk Labs gaat New York gratis wifi aanbieden. Het plan? Dit plan uitbreiden naar meer grote steden! Dat klinkt ons als muziek in de oren. Oude telefooncellenVanaf komend najaar moeten er tienduizend...

Mobile25.06.2015

Google geeft New York gratis wifi, meer steden volgen!

Illustrator tekent skyline New York City in bijzondere time-lapse

Als wij toch zouden kunnen tekenen zoals illustrator Patrick Vale... Wow! De illustrator uit Londen maakte een prachtige panorama schets van de New York City skyline, Colossus genaamd. En dat is een passende titel voor h...

Entertainment13.06.2015

Illustrator tekent skyline New York City in bijzondere time-lapse