Adobe MAX - iPhone, P2P en Sneaks!

Vorig artikel Volgend artikel
Adobe MAX - iPhone, P2P en Sneaks!

Na de schitterende start van Adobe MAX 2009 in Los Angeles, volgenden er nog twee dagen met veel inhoudelijk goede presentaties, awards en entertainment. Op het inhoudelijke vlak ging er veel interesse uit naar de mogelijkheden voor iPhone applicatie ontwikkeling, Peer-to-Peer video distributie in Flash Player 10.1 en de "sneak previews".

In de keynote op de eerste dag werd een demo getoond hoe, met een nog dit jaar te verwachten beta van Flash Professional CS5, iPhone applicaties ontwikkeld kunnen worden. Met Flash worden zeer veel spelletjes gemaakt voor op het web en deze kunnen nu ook als applicatie naar de iPhone gebracht worden. Op de Adobe website is een uitgebreide beschrijving te vinden, inclusief de presentatie van de product manager, AndityaBansod (@hyperionab).

Een andere interessante ontwikkeling is de peer-to-peer distributie mogelijkheid in FlashPlayer 10.1. In FlashPlayer10, was het al mogelijk om twee players data met elkaar te laten uitwisselen, maar in 10.1 kan dit ook via Peer Groups. Hiermee is het mogelijk video (live en on-demand) te distribueren via mesh networking rechtstreeks in een browser. Met deze technologie kan zeer effectief video gedistribueerd worden naar een groot aantal kijkers.

Elk jaar worden tijdens een grote ceremonie de MAX awards uitgereikt. Dit jaar werd de ceremonie gepresenteerd door de acteur MarkHamill (Luke Skywalker uit Star Wars). Het Belgische bureau Proximity BBDO viel in de prijzen in de categorie "Advertisingen Branding" met de "Pepsi Max" campagne.

For the Pepsi Max It campaign, Proximity BBDO created a dynamic online gaming experience that let players control six real-life claw machines connected to the Internet. The game was created using Adobe Flex 3, AIR, Bridge CS4, Dreamweaver CS4, Flash CS4 Professional, Photoshop CS4 Extended, and Adobe Premiere Pro CS4.

De "sneakpreview" avond werd geheel gehuld in het Star Wars thema. Diverse product teams (gehuld in Star Wars kledij) toonden tijdens korte demonstraties "sneaks" van 'verkenningen' waarmee zij bezig zijn. Deze verkenningen hebben geen garantie dat het resultaat ooit in een Adobe product terecht zullen komen, maar tonen de mogelijkheden en onderzoeks gebieden waar aan gewerkt wordt. Onder de highlights vallen de 'physics engine in Flash Professional', waarbij heel eenvoudig natuurkundig verantwoorde animaties gemaakt kunnen worden; 'Slider' een prototype voor het ontwikkelen van mobiele applicaties op het Flash platform; 'Patchmatch for images' waarmee in Photoshop zeer snel beeld correcties gemaakt kunnen worden (verwijderen van draden, ongewenste paaltjes, dieren, tot complete bomen aan toe).

Inmiddels zijn de keynotes van de eerste dag en de tweede dag online te bekijken en verschijnen diverse sessies op Adobe TV.

Op 3 december wordt de "Adobe UserGroup XL" georganiseerd. Tijdens dit 1 daagse evenement kun je zelf vergelijkbare sessies bijwonen en op gaan in deze wondere wereld.

Klaasjan Tukker

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies