CreatAd & RedesignMe

Vorig artikel Volgend artikel
CreatAd & RedesignMe

Na de eerste keynote speakers en de panneldiscussie waren ook nog een aantal workshops te bezoeken tijdens het Co-Creation event. Gekozen kon er worden uit:

* Ideavents "How to Implement Open Innovation"
* CreatAd "Advertising goes social"
* InSites Consulting "Co-creatie zoals het hoort"
* RedesignMe "Co-creatie van Food Producten"
* Muzus "User-Centered Design"
* STBY "Consumer-Centered Innovation"
* Flex/the Innovationlab en Blauw Research "De Design Game®"
* IJsfontein "Co-creatie met Kinderen en Jongeren"
* Twostone Innovation "De Waard€-fabriek"
* Fronteer Strategy "The Rooftop Pressure Cooker"

Ik heb ervoor gekozen om de workshops van CreatAd en RedesignMe bij te wonen.

CreatAd, daar hebben we in het begin van dit jaar al eens over gepost op Dutchcowboys. Toen waren ze pas net begonnen, inmiddels zijn ze een half jaartje bezig en zijn Sander de Jonge en Lucas Tieleman "lekker op weg".

Het platform wat ze hebben opgezet laat de community zelf advertenties maken. Inmiddels zijn er voor Sportlife en Canei acties geweest. En momenteel loopt er nog een voor Rabo Mobiel. Samen met een van de  genoemde merken wordt een briefing gemaakt voor de consumenten/creatieven die er vervolgens mee aan de slag kunnen. Deze leveren de door hun gemaakte designs aan. Hier wordt ook de titel van de presentatie (Advertising goes social) duidelijk. De designs worden als gadget automatisch verspreid over de Hyves, Facebook en Twitter accounts van de betreffende creatieven. En dus wordt er niet gekozen voor een advertentie op bijvoorbeeld de homepage van Hyves maar juist voor meerdere gadgets op veel verschillende Hyves pagina's.

Het concept geeft het merk zowel waardevolle input in de vorm van marketing uitingen die door de doelgroep worden gemaakt als een hele nieuwe manier van bereik genereren binnen je doelgroep, omdat de consument zelf het woord over het merk gaat verspreiden.

Zo'n 5% van alle inzendingen is echt leuk/goed. Daar kunnen de creatieven een leuk centje mee bijverdienen en als het echt goed is kan het intellectueel eigendom (tegen een betaling van een fee) opgeeist worden door het betreffende merk. De heren worden waarschijnlijk de nieuwe "Start-Up van de Maand" hier op Dutchcowboys dus meer over CreatAd komen we zeker nog te weten.

Dan de presentatie van RedesignMe samen met Syntens (mede-organisator van het Co-Creation Event).

Redesingme is een "online co-creation community" waar eindgebruikers, ontwerpers en marketeers samen brainstormen over uitdagingen die door bedrijven online zijn gezet.

De sociale aspecten van de website, de laagdrempeligheid van de tools en het werken met vergoedingen (incentives) staan garant voor een levendige mix van mogelijkheden en een goed resultaat.

RedesignMe lijkt een beetje op CreatAd (en viceversa). Ook hier is er een win/win situatie voor zowel het merk/bedrijf als voor de gebruiker/consument/creatieveling. "Als wij iets kunnen creeeren waar bedrijven kunnen inpluggen en we hebben de mensen (inmiddels zo'n 4.000 vaste leden) klaar zitten, dan scheelt dat gewoon tijd en geld", aldus Maxim Schram, CEO van RedesignME.

Challenges, zo heten de opdrachten die de community leden voor hun kiezen krijgen. Er zijn open maar ook prive challenges in opdracht van bedrijven. Met de challenges kunnen de gebruikers punten behalen. Deze worden toegekend door de bedrijven/merken die opdracht hebben uitgezet.

Aanwezig was de Brandmanager van Mora, Frederikke van Helden. De vraag bij Mora was: Hoe kunnen wij meer fun toevoegen aan snacken? Ze zijn een challenge gestart samen met RedesignMe.

De actie loopt inmiddels 2,5 week en ze zijn z'on 60 redesings verder. Gemiddeld duurt een actie 6-8 weken. *Enkele voorbeelden staan hieronder.

Het was een experiment voor Mora, iets wat ze dus nog nooit hadden gedaan. De conclusies so far zijn dat er wat grootschaliger onderzoek gedaan kan worden en je een groter publiek kan laten discussieren die elkaar voorafgaand niet al hebben kunnen beinvloeden. Verder is het een manier om dichter bij de consument te kruipen. Het kost relatief weinig tijd en geld en het is daarmee een aantrekkelijke challenge.

Als de presentaties nog online komen zal ik deze hier nog onder hangen, met het beeldmateriaal daaruit wordt het geheel toch wat duidelijker.

* Snackservetje voor kinderen
* Mora eetbare snackcups
*MorAFRIKAndel

(Foto's via Jöran Maaswinkel).

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies