Howard Rheingold niet op zn best tijdens Transform 09

Vorig artikel Volgend artikel
Howard Rheingold niet op zn best tijdens Transform 09

Dit is Deel II van het Transform09 event.

De keynote tijdens Transform 09 is van Stanford Professor Howard Rheingold, schrijver van o.a. de bestseller ‘SmartMobs’ en bekend spreker op o.a. TED. Op verzoek van Howard is er een backchannel waar  eventuele vragen viaTwitter en sms gesteld kunnen worden.

Er zijn diverse mensen die van zijn masterclass hebben genoten maar ook die het vonden tegenvallen. Persoonlijk had ik de verwachting bij een sterrenkok te gaan eten, maar de opgewarmde prak van diezelfde sterrenkok smaakte toch lang niet zo lekker. Zijn voorbeelden waren gedateerd, zijn voorspellingen ook. Lees verder voor het verslag van zijn 1 uur durende masterclass.

"In Japan liep iedereen over straat kijkend naar hun telefoon. Voor een Amerikaan als Howard was dat vreemd.  In Finland spraken enkele teenagers met ouderen terwijl ze intussen hun telefoon raadpleegden. Kids flock like birds omdat ze elkaar continue texten".

het blog Oh my news in Zuid Korea was tijdens de verkiezingen daar cruciaal. De favoriete kandidaat van veel jongeren dreigde te verliezen, maar door het sms kanaal werd iedereen opgeroepen toch te gaan stemmen en won da favoriet die zijn eerste interview gunde aan Oh My News. Smart mobs in Chili noemden ze daar de pinguin revolutie doordat de in zwart-witte schooluniformen gestoken studenten in opstand kwamen en met tienduizenden de straat op gingen en uiteindelijk de minister van onderwijs tot aftreden dwongen.

Toen Howard zijn boek Smartmobs bijna afhad zag hij dieren die een gedrag vertoonden dat mensen ook hadden; het gezamenlijk jagen, gezamenlijk een doel bereiken. Via de nieuwe media is dat mogelijk. Ook in de oudheid konden de mensen alleen gezamenlijk een mammoet overmeesteren.

-652.jpg

Na de uitvinding van de boekdrukkunst kwam er een boost in de wetenschap. Briljante geesten als Newton, Luther en Jefferson konden hun kennis via boeken delen en wetenschap werd een collectieve bezigheid. Revoluties kwamen daar uit voort.

Mensen hebben straks een supercomputer in hun hand. Ook nu zitten we in het midden van een transformatie met een steeds belangrijkere rol voor het web. Toyota zorgde bijvoorbeeld dat alle interne en externe kennis samengebald werd (crowdsourcing) om hun productie te optimaliseren. IBM heeft open source van niets naar hun belangrijkste inkomstenbron gemaakt.

-653.jpg

Howard heeft met Adsense op zijn blog een beetje inkomsten, maar Google zelf verdient er het meeste aan. Amazon heeft ook de e-commerce engine waar heel veel zaken gebruik van maken en ook Amazon verdient er heel veel aan. Gewoon door hun kennis beschikbaar te stellen aan anderen voor een klein percentage.

Wikipedia is ook een ongelofelijk succes met nu beschikbaarheid in bijna alle talen. Maar denk ook aan Think Cycle. Innovation Hydration, om analfabeten te onderwijzen. Twestival heeft 200K bijeengehaald door 50K mensen wereldwijd via Twitter om een donatie te vragen. Swarm supercomputing collectives met een supercomputer, zoals via het Seti@home programma. Diverse PC’s kunnen aan elkaar worden gelinkt en dus kunnen die duizenden of miljoenen vrijwilligers samen iets voor elkaar krijgen. Na de Tsunami in Indonesië hebben veel mensen via hun telefoon hun zaken kunnen regelen. Ook bij de orkaan Katrina en bij de zoektocht naar Jim Gray zijn binnen enkele dagen miljoenen mensen bereikt. Hij is niet gevonden, maar het gaat om het ad-hoc karakter dat toch zoveel mensen tegelijkertijd in actie brengt via de nieuwe sociale netwerken. Platforms zijn bijvoorbeeld Flickr, Wikipedia, eBay, Google en Omidyar. Veelal altruïstisch, enkelen simpel om geld te verdienen.

Elementen waaraan een succesvolle smartmob (website) moet voldoen:

·       Het moet makkelijk te gebruiken zijn; zoals email, wiki’s en blogs

·       Connectie maken moet mogelijk zijn

·       Open

·       Group forming

·       Self instructing (view source, blog clients)

·       Leverage self interest (pagerank)

-654.jpg

Hij sluit af met een filmpje met testimonials en de woorden: Open je bedrijf als een wiki, ga in gesprek met je klanten, co-design met je leveranciers.

Howard Rheingold is een onbetwiste guru op het gebied van social media, maar eigenlijk was zijn masterclass een aaneenschakeling van redelijk gedateerde voorbeelden en spatte de inspiratie nog niet van het podium. Sommigen waren erg enthousiast over zijn presentatie, velen verveelden zich en letten meer op de melige tweets op het backchannel. Ik hoop dat hij maandag 1 juni op Mobile Monday beter in vorm is.  

Laat het vooral weten in een reactie als je het met me (on)eens bent.

-655.jpg
Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies