Zaken doen met de overheid

Vorig artikel Volgend artikel
Zaken doen met de overheid

De DDMA organiseert voor haar leden diverse bijeenkomsten. Een aantal keer paar jaar wordt bijvoorbeeld de DDMA Ilounge gehouden. Op 3 maart is er een nieuwe bijeenkomst van de iLounge, deze keer getiteld “zaken doen met de overheid”.

Diverse sprekers waaronder Karel van Doodewaerd (voormalig directeur & voorzitter TROS), Hans Hillen (lid van de Eerste Kamer en voorzitter van het CMC) en Marleen Verbruggen, (Projectmanager Categorie management communicatie & ICT Ministerie van Binnenlandse Zaken) zullen hun visie geven op hoe er met de overheid (zou) moet(en) worden gecommuniceerd.

In aanloop naar deze sessie schreef Jitty van Doodewaerd van de DDMA bijgaand artikel wat een goed beeld geeft van de huidige stand van zaken.

De sprekers zullen onder andere hun licht laten schijnen over de volgende onderwerpen:

  • Hoe en waar gaat de overheid rechtstreekse communicatie inzetten?
  • Met welke kansen en problemen krijgen de overheden te maken?
  • Hoe kunnen aanbieders van dialogue marketing bijdragen?

De iLounge wordt afgesloten met een paneldiscussie onder leiding van moderator Tom Kok, voorzitter DDMA. Hier leveren zowel sprekers als bezoekers een bijdrage aan hoe de overheid de dialoog kan inrichten. Maar ook hoe de DM-branche met die rijksoverheid zaken kan doen. 

Het artikel van Jitty van Doodewaerd:

Help! Infantiele overheidscommunicatie
Onze volksvertegenwoordiging vindt ons oerstom. Als wij het ergens mee oneens zijn, zoals bijvoorbeeld de EU Grondwet of het elektronisch patiëntendossier, dan moet het ons gewoon nog een keer extra worden uitgelegd. Dit komt aldus Boris van der Ham, omdat er op de ministeries alleen maar hoogopgeleiden zitten, die geen idee hebben hoe ze met lageropgeleide mensen moeten communiceren. In dit licht kwam er afgelopen vrijdag in heerlijkeerlijkheertje wederom een prachtig voorbeeld voorbij: het noodpakket van minister Guusje ter Horst. 

Alternatief kerstpakket
Het noodpakket, het alternatieve kerstpakket van de ambtenaren van Binnenlandse Zaken, bevat alle dingen die u zeker in huis moet hebben bij een ramp. Belangrijk, daarom heeft het ministerie er de campagne ‘Denk Vooruit’ tegenaan gegooid. Pronkstuk: een eigen website én het noodpakketspel. Bij dit spel ziet u op de lopende band 11 items voorbij komen, waaronder de 9 producten uit het noodpakket. Als u de goede producten kiest maakt u zelf kans op een noodpakket. Gelukkig is er over ieder product ook een duidelijke uitleg. Zo staat er bijvoorbeeld bij het fluitje: “met een fluitje kunt u een luid signaal geven als u in nood zit en hulp nodig heeft”. 

Lacherig
‘Het lacherige moet ervan af’, zei minister Ter Horst afgelopen oktober over het noodpakket. De communicatie werkt hier vooralsnog niet aan mee, stelt Raoul Heertje in zijn programma Heerlijk Eerlijk Heertje. Hij is kwaad over de infantiele toon waarmee de overheid met de burger communiceert over het noodpakket. Hij praat hierover met Dick Schoof, directeur-generaal Veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. 

Niet goed snik
“Het gaat gewoon om mensenlevens redden, maar je wordt toegesproken alsof je niet goed snik bent. De burger wordt blijkbaar gezien als een idioot, een klein kind.”, aldus Heertje. Ook Schoof komt schoorvoetend over de brug “dit zou ik eerder door mijn kinderen laten spelen, dan dat ik het gevoel heb dat wij dit samen zouden moeten doen.” Maar het gaat om een “gimmick”, aldus Schoof. En hoe weten wij als burger: “Ahaa de overheid was dronken en heeft toen een gimmick bedacht of: dit is een serieuze boodschap?”, vraagt Heertje zich af.

Barbarie?
Volgens Boris van der Ham (D66) is het een vaker voorkomend probleem. “De hoger opgeleide academici van de ministeries denken dat iedereen die lager opgeleid is dan zijzelf behoren tot de barbarie”, aldus Van der Ham. Ook Ton Elias (VVD) en Mei Li Vos (PvdA) hebben er geen goed woord voor over. Vos: “Dit hangt van lulligheid aan elkaar.”  Als “hogeropgeleide” krijg ik een beetje medelijden met de ambtenaren verantwoordelijk voor de communicatie op het ministerie. Ze moeten toch eens vaker een dagje vrij en onder de mensen komen, als zij denken dat heel Nederland bewoond wordt door barbaren.

Zaken doen met de overheid
Mijn bescheiden conclusie, de overheid zou eens in gesprek moeten gaan met de marketingbranche. Want wij weten hoe je communiceert met de burger en hoe je betrokkenheid creëert door bottum-up communicatie, het aangaan van de dialoog en co-creatie. En laat dit nu precies de insteek zijn van de komende DDMA Ilounge “zaken doen met de overheid”. Zo geeft Marleen Verbruggen (projectmanager communicatie & ICT; ministerie BiZa) inzicht in het aanbestedingstraject bij de overheid m.b.t. communicatie en ict; hebben we een voorbeeld van succesvolle overheidscommunicatie van de RVD in samenwerking met Euro RSCG; komen politieke rotten Hans Hillen en Tom Kok vertellen over Den Haag en is er een pittige paneldiscussie. Heeft u ondertussen nog voorbeelden van succesvolle of minder succesvolle overheidscommunicatie, dan zullen wij ze tijdens de Ilounge in de groep gooien.

Eventgegevens:

Datum:              Dinsdag 3 maart 2009 
Locatie:             Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179,  Amsterdam 
Programma:      15.00 uur         Inloop iLounge 
                          15.30 uur:        Start iLounge 
                          18.00 uur:        Drinks & networking 
Kosten:             Voor DDMA leden is de entree gratis. Niet-leden betalen 50  euro entreekosten. 
                        Leden van BVA, VEA, EMMA, Logeion, DeMeter, IAB en IPAN betalen 40 euro 
Inschrijven:       U kunt zich t/m 2 maart 2009 hier inschrijven 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies