Een goed gesprek met Marissa Mayer

Vorig artikel Volgend artikel
Een goed gesprek met Marissa Mayer

Het komt niet vaak voor dat de eerste medewerker van Google in Europa op een podium zit en ontspannen praat over dat waar Google mee bezig is en naartoe gaat. Vandaag werd Marissa Mayer, de "Vice President of Search Product and User Experience" van Google op LeWeb geinterviewed door Techcrunch hoofdredacteur Michael Arrington.

Mayer is bij Google degene die beslist over het wel of niet live gaan van een dienst of product. Gezien de hoeveelheid producten die Google de laatste tijd lanceert is dit natuurlijk een interessante sessie om te volgen op het web. Bij Searchcowboys deden we dan ook live verslag van het interview. Helaas werkte ook hier de internetverbinding op LeWeb niet mee waardoor de live stream slechts deels bereikbaar was.

Mayer begon met de aankondinging van Zeitgeist 2008. Deze was deze morgen gelanceerd en is uitgebreider dan ooit. Met Zeitgeist 2008 wordt data van meer dan 30 landen vrijgegeven. Hierdoor ontstaat een veel breder beeld van de gebruikers van Google dan voorheen.

Hierna kwam Mayer met een 'echte' primeur: iGoogle themes for photographers. Speciale templates voor een heel specifieke doelgroep waar Google de laatste maanden aan gewerkt heeft.

-579.jpg

De derde Google-dienst die aan bod kwam was Google Chrome. Het gebruik valt nog tegen, getuige ook de geringe hoeveelheid handen die omhoog gingen in de zaal toen Mayer vroeg wie er Chrome gebruikte. Mayer wil Chrome snel uit beta krijgen en de mogelijkheid tot ontwikkeling van plugins voor Chrome moeten de populariteit gaan verhogen. Interessant was dat Mayer hier een inzicht gaf in de werkwijze van Google als het gaat om het al dan niet uit beta halen van een dienst. Er zijn twee verschillende soorten 'beta'. Als er iets "server-side" is, zoals GMail, is er een onduidelijkere grens maar als het om software gaat, zoals Chrome, gaat men sneller over tot het uit beta halen van de applicatie.

Arrington pakte vervolgens een van zijn stokpaardjes erbij: Searchwiki, waarmee je zoekresultaten naar boven of beneden kan verplaatsen of zelfs kan verwijderen uit je resultatenlijst. Deze dienst werd onlangs gelanceerd en Arrington is duidelijk niet onder de indruk: "What in the world were you thinking?". Mayer counterde de opmerkingen van Arrington goed door aan te geven dat het visueel geen storend element is en dat gebruikers het nog best handig vinden. Arrington was echter pas tevreden nadat hij Mayer de uitspraak had ontlokt dat er in het eerste kwartaal van 2009 een opt-out mogelijkheid komt.

-580.jpg

Arrington is uiteraard benieuwd naar de toekomst van search. Waar gaat Google heen in de toekomst en hoe kijkt Google aan tegen concurrentie. Mayer benadrukt dat Google inziet dat concurrentie goed is "we welcome competition". Mayer gelooft dat search uiteindelijk veel meer zal gaan over het vinden van verschillende soorten media. Universal search is daar een begin van maar Mayer ziet daar nog veel meer groeimogelijkheden in. Hierbij verwacht ze meer van speech to text dan van face recognition. YouTube is hier gek genoeg een van de struikelblokken in omdat er tegenwoordig veel meer mensen in video's te zien zijn dan vroeger. Het zal nog vijf tot tien jaar duren voor dit echt goed ontwikkeld zal zijn.

Natuurlijk komt ook het privacy-onderwerp aan bod. "We take privacy very seriously at google" zegt Mayer. Hierbij zijn transparancy en keuze het belangrijkst. Het moet voor een gebruiker duidelijk zijn wat er met data wordt gedaan en een gebruiker moet kunnen kiezen wat hij er mee wil doen.

Tot slot beantwoorde Mayer enkele vragen van het publiek. Zo werd er de vraag gesteld hoe Google mensen selecteert. "We are really looking for people who have fire and passion for change in the world and are able to accelerate" stelt Mayer. Hierbij zijn twee principes van belang: zijn ze slim en krijgen ze dingen gedaan. Een mooie afsluiting van een leuk gesprek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies