Events25.11.2008

RethinkingMedia: Wall Street Journal online


rethinkingmedia-wall-street-journal-onli.jpg
rethinkingmedia-wall-street-journal-onli.jpg

Als Keynote-speaker had Dutch Media Professionals van RethinkingMedia Almar Latour uitgenodigd te spreken op haar mini-congres over Het Nieuwe Nieuws. De Nederlander (of kan ik beter zeggen de Limburger?!) is Editorial Manager van de Wall Street Journal online.

Almar begon eerst uit te leggen hoe oud het oude medium – de gedrukte krant – Wall Street Journal wel is, Meer dan honderd jaar oud, in die tijd nauwelijks qua vormgeving en uitstraling veranderd: veel tekst, heel veel tekst in kleine lettertjes en heel weinig illustraties, geen foto’s, allen grafiekjes en tekeningentjes. Prachtig, wat een krachtige positionering!. Een oplage van meer dan 2 miljoen per dag. (tweede krant van de US) en die krant gaat – natuurlijk – online.

Gestart met redacteuren die geen print ervaring hadden, nu worden de on-line en print-redacties langzamerhand geïntegreerd. Journalisten beginnen het leuk te vinden, al reeds zijn 80 verslaggevers van videocamera’s uitgerust (na een opleiding van een dag) want video’s zijn hot; op video’s komen meer commentaren dan op de geschreven artikelen.. Verslaggevers van naam krijgen op de site hun eigen blog; sowieso worden ster verslaggevers ook als sterren gepromoot. Zo creëert iedere verslaggever zijn eigen (long-tail) user-groepjes.

De site heeft een open en een besloten deel voor allen abonnees. Dat zijn er maar liefst 1 miljoen (à meer dan $100 per jaar!). Het open gedeelte geeft meer entertainment en life-style, Het besloten is hardcore financieel nieuws. Ze proberen ook de free-users een volwaardige on-line krant te bieden en niet af te schepen, want iedere bezoeker kan later een betalende bezoeker worden.

De betalende lezers hebben privileges, bijvoorbeeld dat men mee mag doen met de commentaren en reacties. Daardoor zijn die over het algemeen van hoge kwaliteit; geen geschreeuw zoals Almar stelde.. De Social Media groeit binnen de sites. Een artikel over Sarah Palin haalde eens 4 miljoen stemmen en 69.000 reacties… In oktober trok de site meer dan 20 miljoen bezoekers.

De krant wordt voor 90% gelezen door mannen. De besloten on-line versie ook voornamelijk door mannen, maar het free-users deel is de verhouding vrouwen/mannen bijna gelijk.
Er werken 700 journalisten bij de Wall Street Journal. Ze proberen veel eigen onderzoek te doen en weten dat hoe meer energie in onderzoek wordt gestoken, hoe hoger het item zal scoren.
En tenslotte ze hebben een Europese en Aziatische editie online en inmiddels een Chinese, Portugese en Spaans-talige site en dat beschouwen ze slechts als eerste stap om de hele wereld on-line te veroveren.

Wat mij bij het verhaal het meeste opviel was, dat in Amerika, ook de oude wereld veel consequenter en met visie en met de beste mensen een nieuwe business weten op te zetten. Als je er voor gaat, dan ga je er ook voor en doe je niet bekrompen over de mogelijke (negatieve) effecten op je bestaande producten. En natuurlijk, alles marketing gedreven. Wanneer gaan de uitgevers dat in Nederland eens onder ogen zien?

En op de vraag aan Almar wat de opbrengsten zijn van deze site was het antwoord: “No comment; ik kan het u niet vertellen”. Laten we eens gokken?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding