RethinkingMedia: Wall Street Journal online

Vorig artikel Volgend artikel
RethinkingMedia: Wall Street Journal online

Als Keynote-speaker had Dutch Media Professionals van RethinkingMedia Almar Latour uitgenodigd te spreken op haar mini-congres over Het Nieuwe Nieuws. De Nederlander (of kan ik beter zeggen de Limburger?!) is Editorial Manager van de Wall Street Journal online.

Almar begon eerst uit te leggen hoe oud het oude medium - de gedrukte krant - Wall Street Journal wel is, Meer dan honderd jaar oud, in die tijd nauwelijks qua vormgeving en uitstraling veranderd: veel tekst, heel veel tekst in kleine lettertjes en heel weinig illustraties, geen foto’s, allen grafiekjes en tekeningentjes. Prachtig, wat een krachtige positionering!. Een oplage van meer dan 2 miljoen per dag. (tweede krant van de US) en die krant gaat – natuurlijk – online.

Gestart met redacteuren die geen print ervaring hadden, nu worden de on-line en print-redacties langzamerhand geïntegreerd. Journalisten beginnen het leuk te vinden, al reeds zijn 80 verslaggevers van videocamera’s uitgerust (na een opleiding van een dag) want video’s zijn hot; op video’s komen meer commentaren dan op de geschreven artikelen.. Verslaggevers van naam krijgen op de site hun eigen blog; sowieso worden ster verslaggevers ook als sterren gepromoot. Zo creëert iedere verslaggever zijn eigen (long-tail) user-groepjes.

De site heeft een open en een besloten deel voor allen abonnees. Dat zijn er maar liefst 1 miljoen (à meer dan $100 per jaar!). Het open gedeelte geeft meer entertainment en life-style, Het besloten is hardcore financieel nieuws. Ze proberen ook de free-users een volwaardige on-line krant te bieden en niet af te schepen, want iedere bezoeker kan later een betalende bezoeker worden.

De betalende lezers hebben privileges, bijvoorbeeld dat men mee mag doen met de commentaren en reacties. Daardoor zijn die over het algemeen van hoge kwaliteit; geen geschreeuw zoals Almar stelde.. De Social Media groeit binnen de sites. Een artikel over Sarah Palin haalde eens 4 miljoen stemmen en 69.000 reacties… In oktober trok de site meer dan 20 miljoen bezoekers.

De krant wordt voor 90% gelezen door mannen. De besloten on-line versie ook voornamelijk door mannen, maar het free-users deel is de verhouding vrouwen/mannen bijna gelijk.
Er werken 700 journalisten bij de Wall Street Journal. Ze proberen veel eigen onderzoek te doen en weten dat hoe meer energie in onderzoek wordt gestoken, hoe hoger het item zal scoren.
En tenslotte ze hebben een Europese en Aziatische editie online en inmiddels een Chinese, Portugese en Spaans-talige site en dat beschouwen ze slechts als eerste stap om de hele wereld on-line te veroveren.

Wat mij bij het verhaal het meeste opviel was, dat in Amerika, ook de oude wereld veel consequenter en met visie en met de beste mensen een nieuwe business weten op te zetten. Als je er voor gaat, dan ga je er ook voor en doe je niet bekrompen over de mogelijke (negatieve) effecten op je bestaande producten. En natuurlijk, alles marketing gedreven. Wanneer gaan de uitgevers dat in Nederland eens onder ogen zien?

En op de vraag aan Almar wat de opbrengsten zijn van deze site was het antwoord: “No comment; ik kan het u niet vertellen”. Laten we eens gokken?

Meer content

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies