RethinkingMedia ‘Het congres’

Vorig artikel Volgend artikel
RethinkingMedia ‘Het congres’

Jeroen Jonker Roelants opende precies op tijd woensdag 19 november 2008 het eerste mini-congres georganiseerd door de Dutch Media Professionals, een linkedin groep, welke op 28 februari van dit jaar is opgericht en inmiddels na acht maanden bijna 4000 leden telt.

Een ongekend succes dat bewijst dat er onder de leden van de Media in Nederland grote behoefte is met elkaar in contact te treden en over de duizelingwekkende ontwikkelingen in de branche te discussiëren. Dat discussiëren gaat dan ook goed op de site van Dutch Media Professionals RetinkingMedia.

De groep staat open voor “professionals bij Nederlandse MEDIA-EXPLOITANTEN en de voor hen relevante leveranciers inspireren, met elkaar in contact brengen en elkaar helpen ‘groeien’. De initiatief nemers staat ook duidelijk voor ogen welke beroepsgroepen niet moeten kunnen toetreden: “In principe NIET voor reclame/PR/marketing/communicatieadviseurs, mediaplanners, headhunters, webdevelopers e.d.: je bent alleen welkom als je media-exploitanten tot je belangrijkste doelgroepen rekent.”.

Door de stormachtige groei (binnen een weekend 200 aanmeldingen, na een maand al 1.000 leden) leek het de oprichters leuk eens een bijeenkomst te organiseren waar men elkaar ook daadwerkelijk zou kunnen ontmoeten en luisteren en praten over een specifiek item. Dat werd het onderwerp Het Nieuwe Nieuws. En woensdag was het dan zo ver. In de Rode Hoed waren zo’n 450 professionals verzameld (binnen anderhalve dag “uitverkocht”), met aantrekkelijke inleiders en Forum leden, onder plezierige leiding van de RTL-Nieuws man Rick Nieman.

Op het programma een key-note van Almar Latour, een Nederlander die de online site van the Wall-Street Journal leidt! (zie aandere posts op Dutch Cowboys) en als Forum leden klinkende namen als: Peter R. de Vries (misdaadverslaggever), Joris van Lierop (uitgever Nu.nl), Erik Kessels (oprichter KesselsKramer), Gerard Dielessen (directeur NOS), Bart Brouwers (hoofdredacteur Sp!ts), Michiel Bicker Caarten (oprichter BNR Nieuwsradio) en Barbara van Beukering (hoofdredacteur Het Parool).

De Forumleden werden twee-bij-twee door Rick Nieman “onder handen genomen” en zoals in een ouderwetse congres mochten de aanwezige slimmen vragen stellen. En uiteraard via een Twitter channel (Rick Nieman: ” vanmorgen geleerd wat dat is; een soort MSN voor ouderen”!) waar mensen met elektronisch en live vragen konden stellen. Kortom een mooie perfect georganiseerde en leerzame middag, als was het allen maar omdat e onvermijdelijke clasces tussen de oude en nieuwe wereld niet uit bleven. Wat ik persoonlijk ook opvallend vond om te zien is dat de gratis dagbladen door de oude gevestigde (regionale) kranten als nieuwe media worden gezien. En terecht natuurlijk: ander business model en andere journalistiek gebruiken. We kunnen niet wachten op de volgende versie.

P.S.: in de pauze liep ik mijn oude bekende en dé vertegenwoordiger van de oude (kranten)media tegen het lijf Kees Spaan, voorzitter van de Nederlandse Dagblad Pers (NDP) In het korte gesprek viel mij zijn kritische houding over de traditionele uitgevers op: “de uitgevers hebben de huidige problemen met de dagbladen zelf over zich afgeroepen”; “men is de strategische discussie over de toekomst steeds uit de weg gegaan”; “de redacties kunnen toch uitrekenen dat als het aantal abonnementen steeds lager worden geen bedrijf ontkomt aan bezuinigingen en die negatieve spiraal is moeilijk te keren” of woorden van gelijke strekking.

Hij was het overigens met mij eens dat het onbegrijpelijk is dat de uitgevers niet nadenken over hoe de wereld er uit zier zonder het auteursrecht (video). Jeroen, misschien een onderwerp voor een volgend mini-congres!?

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies