Creativity World Forum: Finding the basterd

Vorig artikel Volgend artikel
Creativity World Forum: Finding the basterd

Vandaag is in Antwerpen de nieuwste editie van het Creativity World Forum van start gegaan. Twee dagen inspireren rond een fantastisch thema. Na een opening door de Vlaamse minister van Economie, Patricia Ceyssens en een zinderende keynote van John Cleese was het wel duidelijk.

CEO’s zijn vervelende mensen, en topmanagers en workaholics zijn dodelijk voor ieder creatief proces. In haar openingsspeech toonde Patricia Ceyssens een case van een andere Vlaming, de kunstenaar Koen van Mechelen, die met zijn Cosmopolitian Chicken project op zoek is naar de “bastard”. En eigenlijk zou iedere onderneming er naar op zoek moeten zijn. Wie is bezig innovatie en creativiteit te killen? (Foto: Opening CWF: duel tussen schermer en balletdanseres)

Volgens Cleese moeten we vooral tijd en ruimte benutten om onze creativiteit verder te ontwikkelen en vooral te gebruiken. Een probleem wat niet direct behoeft te worden opgelost zou als men langer de tijd neemt wel eens een betere oplossing kunnen krijgen als in de stress van bedrijven waar zaken per direct moeten aangepakt.

Het algemene beeld bij vrijwel alle sprekers is dat creativiteit vooral wordt doodgeknuppeld door de tijd waarin we leven. Always on, mobieltjes die afgaan, tonnen met e-mail maar ook Twitter-achtigen dragen nou niet eenmaal bij tot een grotere creativiteit en rust.

Met een van prachtige metaforen doorspekt betoog onderhoudt Kempenaar Jef Staes de aanwezigen met een confronterend verhaal over de problemen die vandaag alle bedrijven bedreigen. Daar wordt zijn geesteskind, de “Red Monkey” die staat voor een nieuwe manier van denken, die innovatie en creativiteit vereist achterna gezeten door wat hij de machtige groep domme mensen noemt”, die je binnen elke grote organisatie aantreft.

De ochtendsessie werd afgesloten door de Nederlandse kunstenaar Theo Janssen die de zaal wist te imponeren met zijn “bastard”, het Strandbeest gemaakt van plastic piipen en lege flessen frisdrank. Geef me 20 jaar en mijn beesten kunnen denken. De basterd zal de komende dagen zeker worden gevonden en nou maar hopen dat ie nog creatief ook is.

Voor meer foto's zie Flickr

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies