Events04.11.2008

Lisa Ditlefsen over European Search Marketing Challenges


lisa-ditlefsen-over-european-search-mark.jpg
lisa-ditlefsen-over-european-search-mark.jpg

Tijdens SMX Londen wordt veel de nadruk gelegd op internationale SEO, met name gericht op de Europese markt. De sessie European Search Marketing Challenges ging over het optimaliseren voor verschillende talen.

Lisa Ditlefsen, bekend van onder andere SEO Chicks, startte de sessie met een ‘overview’ van hoe de Europese markt zich ontwikkeld. Daarbij kregen we ook nog eens een aantal tips mee die we kunnen gebruiken bij het optimaliseren voor een internationale website.

Ditlefsen had het onder andere over de ‘Search Myth’. Nog steeds denken veel mensen dat search maar eenvoudig is: er wordt een zoekquery ingevoerd, resultaten komen terug, de bezoeker klikt op een link en je hebt een conversie. In werkelijkheid gaat het allemaal een stuk gecompliceerder.

Ze noemt hierbij een paar voorbeelden. Zo gaat iemand die in de eerste resultaten niet vindt waar hij of zij naar zoekt over het algemeen niet naar de volgende pagina of een andere zoekmachine, maar voert een nieuwe zoekterm in. Hierbij toont ze ons de ‘Search funnel”: eerst is er Awareness, dan Consideration of research, dan Decision en tot slot Purchase. En voor elk van deze stappen worden er verschillende zoektermen gebruikt.

-558.jpg
-558.jpg

Europa is in de afgelopen jaren sterk gegroeid als het gaat om het gebruik van zoekmachines. Europeanen gebruiken zoekmachines dan ook meer dan welk ander werelddeel dan ook. Maar binnen Europa bestaan er veel verschillen. Zo lopen Duitsland, Frankrijk en Spanje voor als het gaat om paid search, maar wordt er daar weer veel minder gedaan aan SEO. En dat terwijl het in de Europese landen vaak makkelijker is te ranken dan in bijvoorbeeld de VS, alleen al vanwege de mindere hoeveelheid aan concurrenten.

Tot slot krijgen we een aantal tips mee voor als we willen optimaliseren voor verschillende talen:

SEO Musts
–    Host altijd in het land waarin je wil ranken
–    Gebruik Google Webmaster Central om te specificeren voor welk land je wil ranken
Tips SEO in vreemde taal
–    Gebruik PPC campagnes voor keyword testing en research.
–    Gebruik een tool zoals ‘Exact Keyword Tracking’ van ROI revolution
Werken met vertalers
–    Je moet vertalers opleiden in SEO zodat ze weten wat je doet. Zorg voor een dialog.
–    Gebruik vertalers voor On page optimization (incl. Title & Meta) en het schrijven van metadescriptions en PPC-ads
Linkbuilding
–    Ga op zoek naar links uit het land waarvoor je wil ranken.
Linkbaiting
1.    Zorg voor speciale content (“it must be special”)
2.    Promoot je content (social media, mail, syndication etc)