Web 2.0: Polite Computing

Vorig artikel Volgend artikel
Web 2.0: Polite Computing

Usability van websites is een veel besproken onderwerp. Vandaag vertelde Leisa Reichelt op de web 2.0 expo haar visie op dit vakgebied. Voor ons veelal gesneden koek, maar wel goed verwoord en daardoor erg bruikbaar voor de experts-in-spé.

Leisa start het inhoudelijke deel van haar presentatie met bestaande theorieën over usability. Zo zijn er experts die spreken over bepaalde ‘vuistregels’ die gehanteerd moeten worden bij het ontwerpen van een systeem. Eén van de meest bekende regels is de ‘three-click-rule’. Deze regel zegt dat een gebruiker elk onderdeel van een website in drie klikken moet kunnen bereiken. Een ander voorbeeld is dat een link altijd blauw onderlijnd zou moeten zijn. Allemaal onzin en achterhaalde theorieën, aldus Leisa.

Wat is usability dan wel? Leisa geeft een aardige definitie: Usability is ontwerpen voor het menselijk brein.

De hardware waarop het systeem moet afstemmen is dan dus het menselijk brein. Echter functioneert deze ‘hardware’ een tikje anders een computer..

Onderstaand een aantal relevante tips, in willekeurige volgorde:

- Ga er bij het ontwerpen van een systeem vanuit dat een gebruiker slechts een beperkt aantal minuten heeft om met het systeem te werken. Deze tijd moet zo nuttig besteed worden.

- Zorg dat de gebruiker vooraf weet wat het resultaat is van het gebruiken van het systeem. Daarmee zal de gebruiker bereid zijn meer tijd aan het systeem te spenderen.

- Zorg altijd voor een win-win situatie. Probeer de gebruiker niet door bochten te wringen om er zelf beter van te worden. De gebruiker pikt dit niet.

- Stel vragen aan een gebruiker, maar stel geen onnodige vragen. Let ook op met vragen die doorzichtig zijn, bijvoorbeeld met als doel reclame te kunnen richten.

- Leg de focus alleen op de kern van wat het systeem kan bieden. Geen overbodige functionaliteiten. Voorkom ruis.

- Ben beleefd tegen je gebruikers (‘polite computing’). Het systeem moet als een likeable persoon zijn.

- Onthoud persoonlijke gegevens en spreek de persoon beleefd aan. Geef goede suggesties en ben discreet.

- Ben vergeeflijk. Geef altijd de mogelijk om een actie (fout) te herstellen (undo).

- Gebruik geen agressieve foutmeldingen, bijvoorbeeld bij validatie van een formulier. Noem dit niet zomaar ‘errors’, de gebruiker heeft de fout vaak niet met opzet begaan.

- ‘Make the easy easy and the difficult possible’. Concentreer je ook op de makkelijke functies van een systeem. In praktijk blijkt vaak dat deze met minder aandacht zijn ontwikkeld, waardoor zelfs een eenvoudige functie moeilijk te behappen kan zijn voor een onervaren gebruiker.

- Zorg dat je op voorhand een prioritering van alle functionaliteiten van het systeem maakt naar rato van gebruik (bv. door onderzoek). Zorg dat de meest gebruikte functies direct te benaderen zijn en vele malen (tot overdrijven aan toe) prominenter aanwezig zijn in de interface.

- Zorg dat het systeem en de content makkelijk te scannen en te verteren is. Gebruik niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, icoontjes en foto’s. Dit klinkt als een inkoppertje, maar een gebruiker kan duizelen van te veel tekst in een kleine interface. Resultaat: de gebruiker haakt af.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies