Kwaliteit en diversiteit bij de eerste Dutch Game Awards

Vorig artikel Volgend artikel
Kwaliteit en diversiteit bij de eerste Dutch Game Awards

Per 1 oktober is de inschrijving voor de eerste Dutch Game Awards gesloten. Meer dan 40 bedrijven hebben 64 games aangemeld in verschillende categorieën. Bij de aanmeldingen zitten een groot aantal games met internationale faam zoals Overlord, met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren. Maar ook andere internationaal bekende games zitten er tussen zoals My Horse and Me (Wii, PC en DS), Stratego (DS), Toki Tori (Wii-ware) en Governor of Poker (online).

Er zijn ook een groot aantal online advergames, die voor marketing doeleinden worden ingezet. Centraal Beheer heeft Skydiver ingezet op Hyves waar het spelletje meer dan 2 miljoen keer gespeeld. Andere advergames promoten sportproducten en sportdranken tot TV uitzendingen en TV zenders.

Ongeveer de helft van de games heeft een educatieve boodschap. De games variëren in doelgroep: Klokhuis Gamestudio voor kinderen, Taaltreffers voor jongeren of Sharkworld voor projectleiders. Ook banen zoeken, schepen varen of de arboregels naleven kun je allemaal spelenderwijs leren.. Milieu speelt een rol bij verschillende aanmeldingen zoals Climate Quest, Proefrit naar de toekomst, Wadlandis.nl of Gastons Groene Prijzenspel. Het leuke is dat je een groot deel van deze spellen online kunt spelen.
Games zijn ook in opkomst in de zorg. GIDZ is een mooi voorbeeld van een opleidingstools waar al 20.000 zorgverleners gebruik van maken. Spellen zoals GRIP, voor kinderen met diabetes, of Self City, voor sociaal emotioneel beperkte kinderen, laten zien dat games tot vernieuwende oplossingen leiden.

Vernieuwing is er ook op mobiel gebied. Er zijn een aantal games die gebruik maken van de mobiele telefoon en locatiebepaling zoals Fort Amsterdam, Get Lost, of Navball. Soms is de beweging wat beperkter zoals bij Circular Assualt. Dit is een game special gemaakt voor de iPhone en maakt gebruik van de bewegingssensor van de iPhone.

De aanmeldingen voor de eerste Dutch Game Awards laten zien dat we met een serieuze industrie van doen hebben. De kwaliteit en diversiteit van in Nederland geproduceerde games rechtvaardigt een eigen prijzenreeks. De kwaliteit van alle inzendingen maakt het voor de jury nog een uitdaging om de nominees en winaars te kiezen. Op 6 november kun je in Amersfoort horen wie uitverkoren wordt tot winaars in de categorieën van Best Game, Best Design en Best Business. De uitreiking van de Dutch Game Awards vindt plaats tijdens het evenement Game in the City in Amersfoort. Tijdens het evenement op 6 en 7 november is er nog een keur aan sprekers die meer vertellen over games en hun creatief zakelijke kansen.

Er zijn nog plaatsen beschikbaar, Aanmelden voor het congres en de uitreiking van de Dutch Game Awards kan op www.gameinthecity.nl

Paul van Heel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies