Google Adwords op TomTom

Vorig artikel Volgend artikel

Aangekondigd als "onze nationale trots" was TomTom vanmiddag in mijn ogen een prachtig voorbeeld van wat het doorvoeren van het thema "open up" bedrijven kan brengen.

Spreker Oscar Diele is Vice president e-commerce bij TomTom. In deze functei is hij verantwoordelijk voor de online verkoop en marketing in meer dan 25 landen. Daarbij richt hij zich met name op content en services aan bestaande klanten (20mln). Een van de speerpunten is om echt relaties aan te gaan met klanten om zo betere producten en diensten te kunnen maken. Op drie manieren betrekt TomTom consumenten bij het bieden van de beste navigatie oplossing:

Best Maps
: Het wegennet veranderd jaarlijks ongeveer voor 15% (automobilist belandt in nat beton door TomTom.  MapShare geeft gebruikers de mogelijkheid om verbeteringen door te voeren op het eigen device. Je maakt dus eerst je eigen maps, maar de echte kracht ligt in het delen. De correcties van andere gebruikers kun je gratis ontvangen. Dit leverde TomTom 80% daling van het aantal vragen en opmerkingen over kaarten op. Sinds mapshare is de community gegroeid met 3.5 miljoen gebruikers. daar komen een half miljoen mensen per maand bij.

Best Routes
: IQ routes is voledig gebouwd op de Wisdom of Crowds. De informatie van theoretische snelheid is niet genoeg om echt de beste routes te berekenen. TomTom vraagt aan haar gebruikers om te delen hoe hard ze rijden op welke routes. 75% van de klanten die dit gevraagd wordt doet dit ook daadwerkelijk. Deze informatie is er dus voor verschillende tijdstippen op de dag en wereldwijd. De estimated time of arrival kan zo veel beter worden berekend. Dit levert gebruikers gemiddeld 6 tot 12% tijdwinst op.

Best Traffic Information
: Via HD traffic combineert TomTom traditionele bronnen met verkeersinformatie met de informatie van real time TomTom gebruikersdata. TomTom werkt samen met Vodafone om ook bellende Vodafone gebruikers in te zetten. HD traffic geeft dus veel dichtere en specifiekere informatie over waar file is (eens in 3 minuten een update naar jou device).

TomToms nieuwe product de "Go 940 live" is de vleesgeworden strategie van het bedrijf. De drie bovenstaande technologien worden nog vergaander verweven met de klant. Met de TomTom home kun je via het web je TomTom persoonlijk maken en up to date houden. Via het content sharing platform kunnen mensen en bedrijven informatie delen. Veruit de populairste informatie zijn de points of interest. Na een half jaar zijn er al meer dan 5mln downloads in deze categorie.

De nieuw TomTom go krijgt een continue verbinding met het netwerk. Aangevuld met live services (voorbeeld waar goedkoopste brandstof is, flitscamera posities, weersberichten en last but not least Local Search van Google. Local Search van Google is in eerste instantie een extra service naar de klant, maar het opent een belangrijke groep gebruikers voor Google Adwords waarvan de ads nu dus ook op de TomTom zulen verschijnen.

Carl Lens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies