Events18.09.2008

Jeff Howe (Wired) opent eDay 2008


jeff-howe-wired-opent-eday-2008.jpg
jeff-howe-wired-opent-eday-2008.jpg

WIRED journalist Jeff Howe kampte tijdens het Social Strategy Event in de Westergas afgelopen mei al met een flinke jetlag, en ook zijn tweede trip naar Nederland voor eDay vandaag verliep niet zo soepel als gehoopt.

De bedenker van de term Crowdsourcing heeft het aan het begin van zijn presentatie in de Rotterdamse Doelen zelfs zo benauwd dat hij bijna flauw valt op het podium. Gelukkig hervindt hij zichzelf in een verhaal dat in grote lijnen hetzelfde is als de presentatie die hij eerder dit jaar in Amsterdam gaf.

‘Crowdsourcing is what happens when the crowd starts doing something that was formally done by an individual or business.’ Howe bedacht de term toen hij bezig was met een studie naar het fenomeen voor een artikel in Wired. Dat artikel groeide al gauw uit tot een boek, en inmiddels dus zelfs een internationale tournee van Keynotes.

Howe ritselt nerveus aan het papiertje met aantekeningen in zijn hand. In plaats van een obligate powerpoint besluit hij zijn betoog kracht bij te zetten met een aantal verhalende anekdotes. Het gebrek aan een presentatie maakt het weliswaar lastig om Howe’s warrige verhaallijn te volgen, maar crowdsourcing is geen term die zich makkelijk laat theoretiseren. De diverse voorbeelden waaronder Threadless verklaren het fenomeen dan ook het beste.

Key voor het succes voor Crowdsourcing is dat de hedendaagse mens zo ontzettend divers is. Als een moderne Uomo Universalis zijn wij van alle markten thuis. We hoeven geen professioneel opgeleid fotograaf meer te zijn om geld te verdienen aan onze (amateur)foto’s. Opvallender nog: In de praktijk worden problemen vaak opgelost door mensen die het verst van een onderwerp of probleemstelling af staan. 

Wereldwijd maken steeds meer mensen zich op deze manier nuttig. De essentie van Crowdsourcing is dan ook feitelijk niet de kracht van ‘de crowd’, maar juist die van het individu. Een opvallende constatering van Howe. Wie zich de discussies tussen Keen en Leadbeater vorig jaar op M3 herinnert zal toen hebben meegekregen dat anti-Christ Keen ook beargumenteerd dat het ‘social web’ feitelijk all about Me is. De drie zouden eens samen in een paneldiscussie moeten plaatsnemen. 

Howe’s eindigt desondanks met een sociaal verantwoord slot: Diversiteit triomfeert boven Mogelijkheid. Of zoals Sun topman Bill Joy het ooit beter verwoorde: ‘No matter where you work, most of the smartest people work somewhere else’.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics