CMScongres.nl, the Good, the Bad & the Ugly met Erwin Blom


Woensdag was in Nijmegen het jaarlijkse CMS congres (Content Management systemen) waar alle grote partijen vertegenwoordigd waren. Ik en Erwin blom hielden er een provocerend verhaal over vertragende rol van CMS'n binnen bedrijven, het ontbreken van support voor Web2.0 en over de legacy van de CMS markt. De meeste producten zijn 5-10 jaar oud en zijn tegenwoordig vertragende elemenenten geworden. Alle leveranciers hebben echter hun mond vol van web2.0 en innovatie dus ik ging eens met de microfoon rond om te beginnen bij Erwin Blom die 5 elementen noemt waar een modern CMS aan moet voldoen.

In het vervolg mijn presentatie 'CMS, the good, the bad and the ugly.' en een interview met de oprichters van GX, het grootste CMS bedrijven van nederland wat niemand kent.

Hierbij mijn presentatie: CMS, the good, the bad and the ugly.

De grootste partij in de CMS wereld is GX. Nu 140 mensen met 500 klanten en alleen werkzaam in Nederland. In een gesprek met 2 oprichters praten we over de achtergrond van GX, de klanten, funding, legacy, internationalisering en opensource integratie. Ik ga er eens langs want dit bedrijf uit nijmegen is lang totaal onbekent geworden.

 

Reacties (8)

  • Ik ben Vincent eens dat alle leveranciers hun mond vol hebben van web2.0, de meeste leveranciers zijn bezig met updates en upgrades maar konden nog niet echt veel goede praktijkvoorbeelden laten zien. Sorry was niet onder de indruk van de mogelijkheden verschillende CMS systemen. Ook was de discussie omtrent open source interessant maar geloof echt dat het business model van CMS leveranciers op z'n kop moet (en dat is eng voor ze!). GX ging in ieder geval wel die richting op. Goede inspirerende presentaties trouwens van Vincent en Erwin!

    Vr 23 mei 2008, 12:23 [reply]

  • Zo en hoe staat het met de Nederlandse les, meneer Everts...? En in hoeverre moeten we dit allemaal dus maar serieus nemen...? Even diep schamen!
    - Ik ga er eens langs want dit bedrijf uit nijmegen is lang totaal onbekent geworden.
    - Ik en Erwin blom > Erwin Blom en ik
    - vertragende elemenenten
    - het grootste CMS bedrijven van nederland wat niemand kent.

    Vr 23 mei 2008, 19:43 [reply]

  • Ik zie al jarenlang allerlei CMSen langskomen en mijn conclusie is dat een CMS niet "web 2.0" kan zijn. Hier bedoel ik mee dat het basis-principe van een CMS 'contentbeheer' is. Gepusht vanuit de website eigenaar welteverstaan. Dat is niet het principe van web 2.0.

    Een 'echte' web 2.0-site wordt vanuit de voorkant gebouwd. En daar waar beheer nodig is moeten modules worden gebouwd. Een cms hoort daar niet bij.

    Er is zeker nog een hele grote CMS-markt, met name in de b2b. Maar cms-bouwers moeten denk ik beseffen dat als ze voor 'web 2.0' - sites (discutabel begrip natuurlijk) een andere insteek moeten nemen. En dus niet hun CMS moeten uitbreiden of aanpassen, maar losse modules ontwikkelen voor de onderdelen die van belang zijn.

    btw @meneer de Rijk: flauw, dit is een blog, hier zit geen redactie van 20 man die je hierop kan afrekenen.

    Vr 23 mei 2008, 21:23 [reply]

    • Jobine Verhaag

    Het is ook een kwestie van fatsoen een basisniveau van de taal te beheersen waar je in schrijft. Voor dit soort fouten heb je geen redactie van twintig man nodig.

    Za 24 mei 2008, 10:57 [reply]

  • Ik kan niet namens de andere CMS bouwers spreken, maar wel namens het onze. En een reaktie dat een CMS niet web 2.0 kan ondersteunen triggert mij natuurlijk wel. We zijn ons er zeer van bewust dat het 'traditionele' one-to-many publiceer model waarbij een kleine redactie voor vele bezoekers content genereert op een web 2.0 omgeving minder van toepassing is, of op z'n minst op een andere manier bekeken moet worden. Dat is een van de redenen waarom wij al een aantal jaar een componenten strategie en architectuur hebben. Zie www.wcmexchange.com voor beschikbare componenten, en www.gxdeveloperweb.com om te kijken hoe je er zelf een maakt.

    Overigens zoeken veel van onze klanten juist naar een beheersbare mix en groeipad van 'web 1.0' en 'web 2.0'. Bv financiele instellingen moeten alleen al vanwege wetgeving altijd opletten met content. Ik denk dat het juist aan de CMS bouwers is om een omgeving te creeeren waarin niet alleen de eigen content beheerd en gemanaged kan worden, maar ook user generated content en content van buiten, vaak in de vorm van mashups (flickr, twitter, youtube etc). Bovendien moet dit alles dan vaak ook nog met de backoffice gekoppeld worden, waar ook veel content in zit (of heen gestuurd moet worden, bv
    klantgegevens of ordergegevens). Dat is dan ook het platform waar wij als CMS bouwer aan werken, we zien content dus veel breder dan alleen de plaatjes en teksten op een website, geplaatst door een redacteur.

    Za 24 mei 2008, 11:13 [reply]

  • Hoi Martijn, dank voor je reactie. Ik denk dat ik misschien iets te veel 'erin knalde' door te zeggen dat een CMS niet 2.0 kan zijn. In essentie denk ik dat we het over dezelfde zaken hebben. Toch blijf ik ervan overtuigd dat veel CMS-bouwers geen web2.0-cms-en zullen kunnen danwel gaan ontwikkelen.

    Het gaat zoals je zegt om de mix. De traditionele CMS-systemen zijn 'bedacht' vanuit de content-leverancier. De eigenaar van de website. Dat levert veel problemen op als een dergelijk CMS 'omgebouwd' moet worden tot 2.0-tool. Er wordt over het algemeen in principe uitgegaan van de vraag van de klant ten opzichte van wat er eerder gebouwd is. Dat betekent dat als een klant een 2.0 feature-vraagt gekeken wordt hoe dat in het bestaande systeem kan worden geïntegreerd. Dat is volgens mij fout.

    Ook jullie hebben daar in eerdere versies veel problemen mee gehad volgens mij. Daarom is het ook beter om van 'scratch af aan' te beginnen en modules te ontwikkelen die ondersteunend zijn aan de wensen. Daarbij datgene los latend wat je al die jaren gedaan hebt en slechts de technieken hergebruiken. Dat blijkt voor heel veel CMS-bouwers te moeilijk.

    Jullie (GX) zijn een partij die er de resources in kan stoppen om dat voor elkaar te krijgen. Die ontwikkeling is dus heel goed en ik hoop vol te houden. Het gros van de markt zal dit echter niet kunnen en blijven werken vanuit datgene wat ze ooit bedacht hebben. Een ander deel van de markt zal, de nieuwkomers, maken misschien wel meer kans omdat die de 'bagage' missen.

    Zo 25 mei 2008, 22:04 [reply]

  • Martijn en Bas, ik ga met jullie mee hierin. In de reacties op mijn verslag op Frankwatching (http://www.frankwatching.com/archive/2008/05/24/zijn-cmsen-klaar-v... kwam ook dezelfde vraag: wat maakt een CMS een 2.0-tool?

    Ik denk dat CMS'en een heel eind komen als ze functies overnemen van blog- en wiki-platformen, zodat je niet alleen je navigatiestructuur en content kunt beheren, maar ook reacties, wiki's, reviews, ratings, enzovoorts. Daarnaast zo open zijn dat jij of anderen add-ons kunnen creëren en integreren waarmee je externe content (bv. YouTube, SlideShare) kunt ontsluiten.

    Ten slotte, een opmerking die Erwin Blom maakte: De focus van content management moet in de eerste plaats liggen op het managen van content en niet van je website. Ik denk dat dit ook een belangrijk aandachtspunt is voor CMS-leveranciers.

    Di 27 mei 2008, 13:59 [reply]

  • @wim @jobine helaas zal het mij nooit lukken er een fatsoenlijke spelling op na te houden. Als busines school dropout, maar eigenlijk ging het op de lagere school al totaal mis. Daarom ben ik ook maar begonnen met video :-)

    Als het je teveel irriteert moet je mijn artikellen maar negeren.

    Wo 28 mei 2008, 09:24 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines