Ondernemen in China

Vorig artikel Volgend artikel
Ondernemen in China

Een delegatie van 40 Nieuwe Media managers onderzoekt op dit moment de (online) handelsgeest van China. Gisteren waren zij op bezoek bij gamegigant de Spill Group van Nederlander Marc van der Chijs (verslag daarvan hier), en deden daar ook navraag naar hoe het is om in China een bedrijf te runnen en hoe de Chinese werknemers functioneren. Een verslag van Vincent Everts en Remco Bron:

De werksfeer in China verschilt erg van wat wij in Nederland gewend zijn. Alhoewel er net als bij ons veelal in kantoortuinen wordt gewerkt, wordt er onderling bijvoorbeeld zeer weinig gepraat en zit iedereen vaak erg geconcentreerd te werken. De salarissen staan ook in geen verhouding tot de onze, 43% van de werknemers verdient rond de 2000 RMB per maand (€200), slechts 5% verdient meer dan €500 per maand. Van het personeelsbestand bij Spill Group is 57% man en 43% vrouw.

De Chinezen kennen echter een flinke ondernemingsdrang en iedereen die het zich kan veroorloven begint tegenwoordig al snel voor zichzelf. Dat is dan ook de reden dat er erg veel (kleine) internetbedrijven zijn in China.

Een aantal uitdagingen van het werken met Chinese werknemers die de Nederlandse managers van de Spill Group dagelijks tegenkomen zijn:

* Taal – niet iedereen spreekt goed Engels en er zijn vele Chinese dialecten

* Verantwoordelijkheid – ze zijn angstig om fouten te maken

* Troubleshooting - Chinese werknemers hebben vaak moeite met het oplossen van problemen

* Initiatief - Er is niet altijd genoeg initiatief vanuit de mensen zelf

* De commitment is niet altijd aanwezig

Niet anders dan in Nederland is het gegeven dat het moeilijk is om goede mensen vast te houden. Bij Spill Group proberen ze de werksfeer en secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren door onder andere onbeperkt gratis eten en drinken aan te bieden, en het mogen spelen op de Xbox tijdens en na werktijd mogelijk te maken. Jaarlijks is er een salarisgroei van 15% wat vooral wordt uitgekeerd in bonussen. In optieregelingen hebben maar weinig Chinezen interesse omdat de opzet hiervan hen vaak te complex in de oren klinkt.

Desondanks vinden Chinese werknemers het leuk om op de hoogte gehouden te worden van de groei en ontwikkelingen binnen hun bedrijf en de markt waarin ze opereren. De tendens is bovendien dat mondiaal opererende bedrijven het makkelijker hebben om nieuwe mensen aan te trekken en vast te houden dan lokale ondernemingen.

E-mail is een communicatiemiddel dat de Chinezen nog maar amper gebruiken, alle communicatie verloopt via instant messaging. Qq is hierin de onbetwiste marktleider in China. Daarnaast wordt er ontzettend veel geSMSed, alleen begint SMS spam inmiddels een serieus probleem te worden; mensen ontvangen gemiddeld 10x per dag een spambericht via SMS. Dit wordt inmiddels aangepakt door de Chinese overheid.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies