SES NY '08 My Search is Better Than Your Search

Vorig artikel Volgend artikel
SES NY '08 My Search is Better Than Your Search

Leuke sessie met een hoog ‘start-up pitch’ gehalte met Kevin Ryan, VP SES & Search Engine Watch in het panel. Paar leuke passeerden de revue: de geluids en video search technologie van Everyzing, de medische databank van Organisedwisdom.com, de mobiele SMS vraagbaak Chacha en de search optimizer SurfCanyon. Read on...

www.everyzing.com was de meest opzienbarende presentatie waarbij gezocht kan worden naar een woord- of zinsnede binnen video en geluid. Als je een bepaald geluidsfragment gevonden hebt kun je ook direct springen naar de plek waar dat woord gebruikt wordt in de video of geluidsfragment. Meest geschikte toepassing is voor radiozenders en sites met veel video content, zodat nu niet alleen op tekst gezocht kan worden, maar ook naar radiouitzendingen over een bepaald onderwerp. Dit kan vergaande gevolgen hebben voor de manier waarop in de toekomst gezocht wordt, zoals ook de sessie ‘Images & search engines’ al concludeerde.

<a class="tekst_link" href= "http://www.crunchbase.com/company/chacha"> Chacha</a> is een SMS service die je allerlei vragen kunt stellen door te SMSen naar 242242 (in de US) waarop een ‘menselijk’ antwoord volgt. In de backend blijken de antwoorden voor zover mogelijk door machines, en voor een deel door mensen gegeven te worden. Variërend van lolbroekvragen als ‘hoeveel bulten heeft een kameel’ tot ‘welk restaurant ligt er hier in de buurt?’. Op mijn mobiel met pre-paid US card werkte het helaas niet en ook bij een panellid niet. Had kennelijk met T-mobile te maken. Grappige post over de diverse antwoorden van chacha vind je <a class="tekst_link" href= " http://forums.techcrunch.com/forums/message.jspa?messageID=2815#2815”>hier</a>.
 
<a class="tekst_link" href= "http://www.organisedwisdom.com"> Organisedwisdom</a> voor al je medische vragen.  Het idee erachter is om je tijd te besparen als je meer wilt weten over een bepaalde aandoening of gezondheidsvragen. 16 dokters assistenten, artsen en mensen die uit ervaring veel van een bepaalde ziekte weten hebben een 3800 ‘wisdomcards’ gemaakt met de meest relevante informatie over de symptomen, medicijnen en meest informatieve sites. Een van de panelleden had een oogaandoening en nadat hij gemeld had dat er nog geen wisdom card voor zijn aandoening was, werd er binnen 8 uur een aangemaakt. Toen hij de betreffende specialist mailde kreeg hij ook direct antwoord. Livechat is ook mogelijk. Geweldig voor een seconde opinion of meer informatie als je geen tijd hebt om de honderden zoekresultaten van Google door te spitten. Een ander panel lid nam echter het voorbeeld de aandoening ‘crabs’ (geslachtsziekte), waarnaast Google Adsense hilarisch genoeg een afbeelding met crabjes  serveerde, waardoor het net leek alsof dat de uitvergroting was van de bacteriën in plaats van het restaurant... :)

Eigenlijk deed het me heel erg aan startpagina denken. Wie had gedacht dat dat in 2008 wederom als innovatief zou worden beschouwd. Apart dus om steeds meer start-ups te zien met zeer arbeidsintensieve oplossingen. Wat bij het panel dan ook de vraag van ' hoe schaalbaar is dit? opriep. Alhoewel de meeste blogs en panelleden hier negatief op antwoorden, hebben we bij startpagina gezien dat dit wel het geval was. Ze zullen ook niet voor niets 16M USD start funding hebben gekregen.


SurfCanyon is een browser plugin die ervoor zorgt dat je snel tot de resultaten komt die je relevant vind, zonder daarvoor extra keywoorden te hoeven intoetsen. Ik heb hem geinstalleerd. In theorie is het handig dat als je op termen zoekt die meerdere betekenissen kunnen hebben, dat je met 1 click op het juiste resultaat direct de relevante links te zien krijgt (al staan ze op de 10e pagina), maar het in de praktijk krijg je na de 1e click toch nog te vaak niet gerelateerde resultaten te zien. Voor een review van SurfCanyon en diens concurrent ManagedQ klik <a class="tekst_link" href= " http://www.techcrunch.com/2008/02/19/hijacking-search-surf-canyon-and-managedq-rethink-the-search-experience/
”>hier</a>.

Karin Loeffen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies