SES Londen 2008 Beyond Linkbait Getting Authoritative Online

Vorig artikel Volgend artikel
SES Londen 2008 Beyond Linkbait Getting Authoritative Online

Het verkrijgen van links is een belangrijk onderdeel in zoekmachine strategieën. Vandaar dat er op de SES ook meerdere sessies aan gewijd zijn. De sessie “Getting Authoritative Online Mentions” ging in op het verkrijgen van links van sites met een hoge autoriteit. Aan het woord kwamen Alan Webb, Mikkel deMib Svendsen en Brian Turner.

Alan Webb, CEO, Abakus Internet Marketing

Alan Webb geeft aan dat linkbuilding eigenlijk een kip-en-ei verhaal is. Als je content hebt krijg je links, maar dan moet je wel gevonden worden: To get the links you need the content. Hij geeft gratis en betaalde mogelijkheden voor het verkrijgen van links:

Gratis
•    SMO (Social Media Optimization)
•    Usenet (minder populair geworden maar nog steeds handig)
•    Nieuwsbrieven
•    Blogs – goed voor ‘breaking news’
•    Forums (zorg dat je blogs en forums niet gaat spammen)

Webb geeft aan dat het belangijk is dat je zorgt dat je respect creëert. Bouw eerst een goede naam op voor je links gaat plaatsen.

Betaald
•    Keyword advertising
•    Persberichten
•    Traditionele online marketing (bannering, advertising)
•    Nieuwsbrief services
•    Offline adverteren (kan helpen als het opgepakt worden)

Webb geeft ook nog zijn top 10 Link Bait Content:
1.    Tools – bruikbaar voor jouw doelgroep. Probeer iets unieks of verbeter iets bestaans.
2.    Contests / Prijsvragen – ook hiervoor geldt dat het uniek moet zijn of apart
3.    Online Game – maak het fun, verslavend. Pas het toe op jouw bedrijfstak
4.    Breaking News
5.    Lijsten van do’s en don’ts of top tien lijstjes. Deze zijn erg populair bij bezoekers
6.    Controversie – alles wat een ‘buzz’ kan creëren. Dit kan overigens ook tegen je werken, dus let goed op wat je gaat doen.
7.    Competitions / wedstrijden
8.    Give aways – bijvoorbeeld een leuke screensaver of desktop, tools, e-books
9.    Industrie studies/ whitepapers  / Tutorials – studies over bekende merken kunnen helpen
10.    Mooi design – een ‘knallend’ design kan helpen. Geeft voorbeeld van Nederlandse site: de Hema viral.

Tot slot geeft Webb ons de beste dag van het jaar om linkbait te creëren: 1 april. Een goede 1 april grap kan voor veel links zorgen.

Mikkel deMib Svendsen, Creative Director, deMib.com

Mikkel Svendsen begint met een aantal voorbeelden van hoge rankings van sites die hoog scoren zonder daar zelf iets mee te maken te hebben:  zoek o.a. op “Liar” en Tony Blair staat nummer een en ook het ‘click here” voorbeeld van Adobe komt langs. Conclusie: Je kan dus ranken op basis van alleen links.

Nieuwe trends in link development
Svendsen benoemt enkele nieuwe trends in link development:
•    Links zijn nu ook belangrijk voor indexering. Je wordt geïndexeerd n.a.v. links
        o    Tip: focus op top level pages, daarna pas onderliggende pagina’s. Pak het dus stapsgewijs aan.
•    Golden links betekenen meer: Links van belangrijke referrers worden steeds belangrijker
•    We hebben meer deeplinks nodig. Juist de onderliggende pagina’s zijn belangrijk
•    We hebben meer ‘frisse’ links nodig. Je moet dus continue bezig blijven. Er moeten steeds nieuwe links binnen komen.

Black hat SEO
Svendsen gaat in op Black hat SEO. Black hat links bestaat onder andere uit de volgende methodes:
•    Comment spamming
•    Log spamming
•    XSS links
•    Whats next? Web 2.0 is een link spammers paradijs

Grote voordelen van black hat SEO:
•    Je hoeft niet te vragen om inks
•    Je krijgt links van elke pagina die je wil
•    Het is makkelijk schaalbaar

Grote nadelen:
•    Anderen haten je omdat je het doet
•    Risico van straffen door search engines
•    Het kan soms illegaal zijn

Er komen enkele voorbeelden van Black Hat langs. XSS blijkt niet meer te werken in Google, wel in Yahoo. Je kan bovendien fake referrals sturen naar websites. Mikkel verteld hoe je er je collega’s mee voor de gek kan houden. Misschien iets voor 1 april?

The one page one link strategy
Tot slot gaat Svendsen in op wat het beste is om voor elke pagina een link te krijgen. Hierbij noemt hij:
•    Zorg dat je community een actieve SEO wordt: leer ze basics. Laat ze gaan voor 1 link.
•    Het is niet zo moeilijk om 1 link te krijgen
•    Pas op voor spammers. Je community kan snel ‘verkeerd’ gaan, dus je moet dat goed monitoren
•    Stel goede regels op

Brian Turner, Director, Britecorp, Ltd.
Brian Turner gaat wat dieper in op linkbuilding dan gisteren. Hij maakt een vergelijking tussen een website die op een traditionele manier aan links komt en een website die dat op ‘nieuwe’ manieren doet.

Zijn credo is Linkshare + mindshare = marketshare

Turner maakt gebruik van grafische voorbeelden van uitbreiding van links.

Link building: Content & Acquisition Development Strategy
Turner geeft de belangrijkste succesfactoren voor linkbuilding:
•    Don’t spam – content spam
•    Be great to customers
•    Long term goals
•    Remarkable strategy
•    Win communications war

Linkbuilding blijkt een arbeidsintensief proces...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies