Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De PICNIC gangers konden deze nazomer al genieten van de recalcitrantie van Andrew Keen, deze woensdag sprak hij ook op Marketing 3 in het Media Plaza in Utrecht. Keen’s presentatie werd voorafgegaan door een betoog van Charles Leadbeater, zelf groot web 2.0 enthousiast. In april 2008 komt zijn nieuwe boek uit onder de Titel We Think, How mass participation and collaboration can feed new kinds of creativity.
In plain English licht Leadbeater toe, hoe hij gelooft dat Open Source tot de beste software heeft geleid, en dat netwerk sites op dit moment mensen bij elkaar brengen die samen de mooiste en beste producten en diensten verzinnen.
Keen protesteert later fel: Hoezo komen mensen nu meer dan ooit bijeen en verzinnen samen oplossingen? Ook op Internet concentreren (groepen) mensen zich op hun eigen eilandje: westerlingen bij westerlingen, aziaten bij aziaten, in Europa kijkt de gemiddelde online thinker niet eens verder dan zijn eigen land.
Navelstaarderij is een trend die zich ook online voortzet en de utopische gedachte dat we met zijn allen oplossingen voor de wereldproblematiek kunnen gaan bedenken is naïef. ‘The Internet is an echo chamber, we go there to express our own opinion’. Er is geen sprake van een ‘we’, Internet is all about ‘I’.
Interessant is ook Keen’s visie op advertising in zijn algemeen. ‘We zijn gewend niet langer te willen betalen voor cultuur, maar het zal op enigerlei wijze toch nog steeds gefinancierd moeten worden. Daarom zien we de afgelopen jaren dat CD’s en MP3’s in prijs gedaald zijn, terwijl concertkaartjes twee keer zo duur zijn geworden.
Waar dus nog wel voor betaald wordt is het bieden van een experience, als marketeer moet je daar dus op gaan focussen. Daarnaast is advertising, hoe graag we het ook trachten te vermijden, een noodzakelijk businessmodel.’ Eén van de grootste ontwikkelingen die Keen dan ook heeft met alle online ontwikkelingen op dit moment, is dat het in het merendeel van de gevallen enig businessmodel ontbeert.
Na afloop van zijn presentatie geeft Keen in een lege zaal nog een interview voor de camera van Frankwatching. Hij is verontrust over sites als Wikipedia, waar iedereen maar bij mag dragen aan ‘kennis’, en het feit dat amateurs op dit moment het internet vervuilen met allerhande onprofessionele rotzooi. Wat hij absoluut niet begrijpt is dat al deze makers hun bijdragen voor niks beschikbaar stellen. Als het aan hem ligt gaat er een grote bezem door het hele internet heen, en wordt alle User Generated Crap er per direct af gegooid.
Als hij klaar is met mopperen voor de camera vraag ik hem wat hij zelf eigenlijk doet, naast het schrijven van boeken en het geven van lezingen all over the World. Keen blijkt ook nog online ondernemer te zijn en te investeren in talloze nieuwe projecten. Maar dan wel van goede kwaliteit en professionals.
Op Twitter is inmiddels de discussie ontstaan dat het best allemaal wel eens een act zou kunnen zijn, het is immers goed geld verdienen aan tegendraads zijn, de anti-held, de discussie-ontlokker. Ik vraag hem in hoeverre dit het geval is, waarop hij lacht en zich hardop afvraagt waarom hij dat zou doen. Omdat er tijdens dit soort congressen teveel jubelverhalen over het sociale web worden afgestoken en niemand die gedachte durft te provoceren? Omdat een weerwoord discussie ontlokt, aan het denken zet en omdat niemand deze rol op zich neemt en hij, door het wel te doen, een veelgevraagd spreker is? Met een glimlach overhandigt hij zijn businesscard: ‘read my new book, mail me, and tell me what you thought of it’. Dat gaan we doen. Slimme vent, die Keen.
Verder lezen over Software
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
DC Business14.02.2024
4 tips om als ZZP’er professionele facturen te maken
Online12.02.2024
Tijdmachine: LimeWire had niks met citrusvruchten te maken
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024
BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag
Verder lezen over Wikipedia
Online15.12.2023
Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023
Online21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Online14.04.2022
Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie
Online16.12.2021
NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op
Een matige vangstTechnology17.08.2021
Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen
Nieuws30.04.2021
Satanisch begin van de lente
Online05.02.2021
Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op
Online09.03.2020