Automotive10.02.2022

130 miljoen EV’s en 65 miljoen laadpalen in 2035


Het getal 65 miljoen in relatie tot fossiele brandstof is misschien wat vergezocht, maar ik moest bij het lezen van dit nieuws toch meteen denken aan de dinosauriërs die zo’n 65 miljoen jaar geleden uitstierven. Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met het ontstaan van olie en gas, overigens. Tot zover mijn gedachtenkronkels. In een rapport van brancheorganisatie Eurelectric staat dat er in 2035 alleen in Europa al zo’n 65 miljoen laadpalen nodig zullen zijn om alle EV’s die tegen die tijd rondrijden, meer dan 130 miljoen, te kunnen opladen. Alleen zo kan een laadnetwerk gegarandeerd worden waar al die EV’s zonder laadpaalstress, te kunnen opladen.

Een laadpaal voor elke twee EV’s

Dat komt dus neer op één laadpaal per twee EV’s. Dat lijkt enorm veel, en in absolute zin is 65 miljoen natuurlijk ook een gigantisch aantal, maar het rapport vermeld ook dat het leeuwendeel van de laadpalen, zo’n 56 miljoen, bij EV-eigenaren thuis staan. De overige 9 miljoen zijn zogenoemde publieke laadpalen, zoals je die op laadpleinen, bij tankstations en winkels of andere openbare plekken vindt. Van alle laadpalen zullen er zo’n 2,6 miljoen langs snelwegen te vinden zijn. Beter gezegd, moeten zijn, want het rapport is een advies op basis van het aantal te verwachten EV’s in 2035 en de laadinfra die daarvoor nodig is. Het is nog geen definitieve planning van aan te sluiten laadpalen en -pleinen.

Daarbij gaan de onderzoekers dus uit van 130 miljoen EV’s in 2035. Dat aantal is gebaseerd op de verwachte groei van het aantal EV’s de komende dertien jaar. Volgens het rapport zal het Europese elektriciteitsnetwerk tegen die tijd in ieder geval over voldoende capaciteit zal beschikken om die aantallen EV’s van stroom te kunnen voorzien. Als alles volgen planning verloopt ten minste.

In 2035 moeten in Europa 65 miljoen laadpalen staan
In 2035 moeten in Europa 65 miljoen laadpalen staan

Uitdagingen en drempels

Als alles volgen planning verloopt ten minste, want de onderzoekers en analisten die dit glazen bol rapport zien uiteraard nog diverse uitdagingen en drempels die overwonnen moeten worden. In Nederland kennen we al de drempels van vergunningen voor laadpalen en de capaciteit van ons elektriciteitsnetwerk. Volgens het rapport zijn dit issues die in verschillende Europese landen spelen.

Daarnaast hebben sommige landen nu al een aardig goede laadpalen infrastructuur, terwijl in andere landen er nog veel gebieden zijn waar laadpalen met een loep gezocht moeten worden. Op dit moment staat twee derde van alle Europese publieke laadpalen in maar vier landen – Nederland, Duitsland, Frankrijk en de UK.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!
​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders...

Automotive23.02.2024

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s