Spotify lanceert ‘Musical Map of the World’

Spotify lanceert ‘Musical Map of the World’

Interactieve visuele tool om te laten zien hoe mensen in verschillende internationale steden naar muziek luisteren.

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag lanceert Spotify haar Musical Map: Cities of the World – een interactieve visuele tool om te laten zien hoe mensen in verschillende internationale steden naar muziek luisteren. De kaart beschikt over playlists van meer dan duizend steden die de muzikale voorkeuren per stad weergeven.

Spotify heeft de ‘Musical Map’ ontwikkeld door in te zoomen op muziek die onderscheidend is voor elke regio. Zo is er gekeken naar nummers die vaak gedraaid worden in bepaalde steden die elders niet even populair zijn. De ‘Musical Map’ geeft automatisch een tweewekelijkse update, waardoor luisteraars de muzikale wereld ontdekken en op de hoogte blijven van de unieke muziekbeleving in verschillende steden. Elke update is gerealiseerd door het analyseren van ruim twintig miljard tracks die door Spotify-gebruikers geluisterd worden.

De top luistertrends wereldwijd die door de kaart zijn ontdekt, zijn onder andere:

- De wereld houdt van hip-hop, het genre komt het vaakst voor op playlists dan andere muziekgenres, ongeacht locatie of taal.
- Lokale muziek heerst, lokale artiesten zijn extreem populair in hun thuisstad, ongeacht het muziekgenre.

In steden wereldwijd zijn er bepaalde voorkeuren voor muziek:

· Berlijn heeft een voorkeur voor het geluid van Mia
· Rio de Janeiro houdt van Mc Nego do Borel
· Londen luistert graag naar Jamie xx
· Amsterdam geniet van Anouk
· Den Haag ‘lult Haags met’ Evenblij & Van Eijk
· Rotterdam draait de muziek van Codie Prevost iets harder
· Groningen relaxt op de hits van Causes
· Maastricht rockt op Kensington

Spotify is inmiddels beschikbaar in 58 landen met meer dan 75 miljoen actieve gebruikers en meer dan 20 miljoen abonnees. Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan drie miljard dollar aan de rechthebbenden uitgekeerd.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies