Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
In een verder ook heel interessant artikel in de Volkskrant werd een geheimpje verklapt door Sony Music. Dat heet Campsite Dream, een anoniem collectief van producers die niets anders doen dan naar de Spotify-trends en data kijken en op basis daarvan bepalen wat ze gaan (her)maken.
Het werkt zo: als bijvoorbeeld blijkt dat een jaren ’90-plaat als No Diggity veel gedraaid wordt door de luisteraars van een bepaalde DJ, dan wordt er een remix van die plaat in zijn stijl gemaakt. In dat specifieke geval is de deephouse-remix van dat nummer al meer dan 25 miljoen keer beluisterd. Kassa!
Zo wordt data inmiddels gebruikt om hits te scoren. De menselijke factor kun je toch niet uitsluiten, zo zegt Sony-man Martens. Er zijn nog steeds allerlei nummers die verder ook niet voldoen aan de ‘regels’ van de hedendaagse popmuziek (fantastische eerste dertig seconden, snel naar het refrein, klassieke structuur, niet beginnen met een beat) die het toch goed doen.
Maar muziek die nog net niet van de lopende band komt, het is er dus al. Data bepaalt wat we leuk vinden, en dan wordt er geproduceerd. Als we straks ook nog algoritmes gaan vinden die op basis van dat soort data muziek (of in elk geval remixes) kunnen genereren, dan is de mens helemaal niet meer nodig.
Veranderingen
Los daarvan heeft de playlist-generatie sowieso een heel andere kijk op muziek gekregen. Er wordt enorm snel geswipet als het nummer niet bevalt en dus worden de nummers ook steeds korter en – opvallend – rustiger. Met een lager tempo en een prettig in het gehoor liggende sound kom je tegenwoordig een stuk verder.
Die precaire balans tussen het niet irriteren, maar ook niet vervelen van je luisteraar, daar zit de kunst. Ook daar wordt data gebruikt, maar het gaat dan toch vooral om artiesten die niet op het wereldtoneel spelen. Want die? Die kunnen doen waar ze zin in hebben, want iedereen luistert toch wel, al is het maar één keer.
[Afbeeldingen © astrosystem – Adobe Stock]
Verder lezen over Big Data
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Technology14.09.2022
Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat
Events09.09.2022
Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo
Marketing05.09.2022
Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo
Marketing23.08.2022
3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo
Verder lezen over Muziek
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Online23.01.2024
Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple
Entertainment25.12.2023
Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?
Entertainment25.12.2023
Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify
Entertainment07.12.2023
Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom
Online03.12.2023
AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie
Entertainment29.11.2023
Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten
Entertainment29.11.2023
Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024