Kijktrends op YouTube

Kijktrends op YouTube

TV nog niet verleden tijd

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week organiseerde YouTube in New York Brandcast, een evenement waarbij trends, maar ook plannen bespreekt en waarvoor de grootste YouTubers ter wereld worden ingevlogen. Casey Neistat gaf bijvoorbeeld dit inspirerende praatje van vijf minuten.

YouTube en Google zetten drie trends op een rijtje die te maken hebben met de vervaging tussen TV en YouTube. Op een rijtje; drie keer de positieve beïnvloeding van YouTube op TV en visa versa.

youtubebrandcast01

TV-zenders zagen hun bereik op YouTube afgelopen jaar met 50% toenemen. Het aantal YouTube video's dat op een TV werd afgespeeld verdubbelde in het afgelopen jaar.

youtubebrandcast02

In de afgelopen vier jaar is de kijktijd die de twintig populairste celebrities in de VS kregen op YouTube, drie keer verdubbeld. Maar ook YouTube 'celebrities' groeien snel. Sinds vorig jaar zijn er 75% meer kanalen met meer dan een miljoen abonnees. Nederland kent 'slechts' zeven kanalen met meer dan een miljoen abonnees, daarvan zijn er vier Engelstalig en zijn er twee van dezelfde persoon (Kwebbelkop / Jordi). Niet heel vreemd dat de Engelstalige kanalen het populairst zijn natuurlijk, met slechts 23 miljoen mensen die de Nederlandse taal spreken.

youtubebrandcast03

Tijdens prime-time wordt er door mensen tussen de 18-49 meer gekeken naar YouTube gekeken dan naar welke TV-zender dan ook. Dit betekent dus niet dat er meer YouTube gekeken wordt dan TV in het algemeen. Ik denk wel dat het slechts een kwestie van tijd is tot daar verandering in komt.

Het advies dat Google heeft voor merken? Combineer TV met online advertising. Dat is de gouden combinatie.

youtubebrandcast04
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlo...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies