Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Er worden elke dag mensen opgelicht, maar de schaal waarop het Fyre Festival duizenden mensen, voornamelijk rijke millennials, het geld afhandig heeft gemaakt is wel heel apart. Het festival, opgezet door rapper Ja Rule en partner Billy McFarland, beloofden een relaxte atmosfeer in de Bahama’s, of in hun eigen woorden “a cultural moment created from an alchemic blend of music, art, and food”.
Het festival werd hevig gepromoot door bekende influencers en modellen als Emily Ratajkowski en Bella Hadid, die al chillend op een strand werden gefotografeerd. Festivalgangers zouden met speciale Boeing 737-vliegtuigen ingevlogen worden vanuit Miami en als je het duurste ticket (ronde de 10.000 euro) kocht mocht je ook backstage met de artiesten, modellen en influencers rondhangen.
Te mooi om…
Klinkt allemaal prachtig, niet? Mag ook wel, voor dat geld: de gemiddelde weekendpas kostte 1000 euro (wel inclusief vlucht) maar het festival was toch razendsnel uitverkocht. Voor zo’n unieke ervaring is het dat wel waard, toch? Gisteren bleek de realiteit voor de mensen die aan zijn gekomen even een tikje anders. Wel uniek, dat wel.
Het festivalterrein is niet af en ligt vol rotzooi, de glamping-tenten lijken meer op onderdak voor vluchtelingen en het glamoureuze eten nog veel meer. Het schijnt dat er wilde honden over het terrein struinen, de ‘security’ schijnt mensen uit hun tent te trekken en inmiddels is er een soort Hunger Games/Lord of the Flies-achtige situatie ontstaan waarin mensen pakken wat ze nodig hebben omdat ze honger en/of dorst hebben.
De artiesten zijn nog nergens gespot, headliner Blink 182 heeft het optreden al gecanceld en de influencers die gratis drank en voedsel is beloofd moeten ook gewoon betalen voor hun snee brood met kaas. Het is, in een woord, chaos.
Update 22 januari 2019
Inmiddels is er op Netflix een documentaire verschenen over het mislukken van het FYRE festival.
Schadenfreude
Nu is Twitter in dit soort situaties natuurlijk niet te beroerd om grapjes te maken, want de mensen die nu in de benarde situatie terecht zijn gekomen zijn allemaal jonge mensen met bergen geld die achter de nieuwste hype aanrennen. Dit evenement beloofde iets speciaals, misschien wel het nieuwe Coachella, dus ze waren er als de kippen bij om hun geld over de balk te gooien.
Begrijpelijkerwijs krijgt dit segment van de bevolking weinig medelijden als ze genaaid worden. De grapjes zijn dus niet van de lucht, want schadenfreude blijft een populair tijdverdrijf op social media. Oh, trouwens drie keer raden wie ook een hoop promotie voor het Fyre Festival heeft gedaan voor een hoop geld…
[Afbeeldingen © Fyre Festival]
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024