Bijna de helft van de Netflix-abonnees kijkt het op hun smart tv

Bijna de helft van de Netflix-abonnees kijkt het op hun smart tv

Groot onderzoek naar gebruik

Vorig artikel Volgend artikel

Ja, we kijken nog steeds wel gewone televisie, maar oh wee als we geen Netflix kunnen kijken. Dat doen we toch ook graag op onze grote schermen, en die worden - zo blijkt - steeds slimmer.

De tijd dat je nog extra doosjes nodig had om Netflix te kijken lijkt steeds verder weg. Inmiddels heeft een groot gedeelte van de Nederlandse huishoudens een vorm van smart tv en als er één app als eerste geïnstalleerd wordt, dan is het wel Netflix. Logisch ook, want zoals we weten is Netflix ontzettend populair in Nederland. De dat komt trouwens uit het grote Netflix-onderzoek van 2017.

In 2016 gaf nog ongeveer veertig procent van de deelnemers aan te kijken via een Smart TV, in 2017 lag dat op 46,5 procent. Dat lijkt vooral ten koste van de Chromecast te zijn gegaan.
- Netflix

Gedeelde groei

Meer cijfers: het aantal huishoudens dat inmiddels Netflix heeft is ook weer gestegen, van ongeveer 2 miljoen begin 2017 naar 2,6 miljoen nu. Het bedrijf heeft zelfs gekeken wie zijn abonnement deelt met andere gezinnen of zelfs de buren. Dat laatste komt niet veel voor: slechts 0,4 procent van de ondervraagden deed dat. Als er al gedeeld werd, dan was dat voornamelijk (in twee derde van de gevallen) met familie.

Ook het bingen groeide: bijna dertig procent van de kijkers kijkt vijf tot acht uur per week een film of serie, terwijl een kwart tussen de negen en twaalf uur kijkt. Een dikke vijf procent kijkt zelfs 24 uur of meer!

Niet speels

Spelshows zijn er ook op Netflix, maar als je dat niks zegt ben je onderdeel van de overgrote meerderheid die dat nog nooit gezien heeft. Ultimate Beastmaster is een voorbeeld van zo'n show en op de vraag of kijkers daar meer van wilden was het antwoord kort gezegd: nee.

Wel populair is het downloaden van series en films. Een derde van de kijkers gebruikt het inmiddels op vakantie, terwijl maar net meer dan tien procent het tijdens het reizen in eigen land te gebruiken. Pre-paid gebruikers of mensen met een lage databundel, gokken we?

Dat downloaden wordt veel gedaan voor de Netflix Originals. We vinden grotendeels dat Netflix daar goed mee bezig is, hoewel een gedeelte van de abonnees het wel belangrijk vindt dat er ook aangekochte titels te zien blijven. Klopt als een bus: zolang Netflix die balans tussen gave nieuwe Originals en andere films en series weet te behouden gaat het aantal mensen dat die app op hun tv installeert alleen maar groter worden.

[Afbeeldingen © Сергей Завальный - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies