E-mail12.12.2016

​Online verkopen? E-mail vs Social


Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 maakt duidelijk dat 73% van de Nederlanders het afgelopen jaar iets hebben aangeschaft naar aanleiding van een e-mail. Dit hoge percentage zie je niet terug bij social media. Alleen Facebook scoort met 25% nog redelijk, maar Twitter verleidt slechts 3% tot een online aankoop. Toch moet je hieruit niet de conclusie trekken dat je content op social media niet bijdraagt aan je verkoop. Je moet beide kanalen simpelweg anders benaderen.

De waarde van content via e-mail en social

Onder marketeers is het wel bekend: de ROI van e-mail is onovertroffen. Uit het National Client Email Report blijkt dat e-mail in 2015 een ROI kende van 49 euro. E-mail is dus bij uitstek geschikt voor directe conversie. Geen webshop kan zonder e-mail marketing.

Voor social geldt dit niet. De waarde van een like, share of comment is veel lastiger om vast te stellen. Uit een groot onderzoek van Addshoppers kun je opmaken dat een share op Facebook 80 dollarcent oplevert en een regram 3 dollar en 46 dollarcent. Deze getallen heeft Addshoppers ontleend aan 10.000 eCommerce platforms die de software van Addshoppers inzetten.

Wel goed om te weten: de waarde van een social share is brancheafhankelijk. Werk je in de kleding, cosmetica of in de elektronica dan levert het inzetten van social media meer op dan in andere branches. De content uit deze drie branches heeft een grote likability. Daarnaast helpt het als je je boodschap verspreidt via social influencers. Het bedrijf RhythmOne -dat veel samenwerkt met social influencers– komt zelfs met een SocialROI van gemiddeld 10,20 euro.

Wanneer e-mail & wanneer social?

Een mooie quote uit het onderzoek:

“A consumer who becomes aware about a new product through a trusted blog post and then sees a friend like an Instagram post about the same product is likely going to consider those experiences when it comes time to making a purchase decision.”

Gebruik e-mail voor directe verkoop en social media als beïnvloedingsinstrument om de verkoop te bevorderen. En beïnvloeden via social media doe je op twee manieren: bied verschillende touchpoints aan en bouw een community op. In een overzicht:

blinker-email-front-runner-tabel-social-verkopen

Hoe haal je het maximale uit beide kanalen?

Een mooi voorbeeld van de kracht van beide kanalen geeft Front Runner. Bekijk hieronder hoe zij e-mail en Instagram inzetten ter promotie van het schoenenmerk PUMA:
blinker-email-front-runner-schoenen-instagram
Links de e-mail van Front Runner en rechts het Instagram bericht.

E-mail

Met de e-mail wil Front Runner het schoenenmerk PUMA in de etalage zetten. Front Runner doet dat op een klassieke manier: met een overzicht van allerlei type PUMA-schoenen en een call-to-action ‘Shop nu’ plus een uitnodigende tekst over de banner. Zonder meer gericht op directe conversie.

Een groot voordeel van e-mail marketing is de mogelijkheid om mailings persoonlijk en gesegmenteerd aan te bieden. Zo kan Front Runner ervoor kiezen om deze mailing alleen te sturen aan PUMA-liefhebbers of aan liefhebbers van sneakers. Het is maar net welke segmentaties Front Runner interessant vindt. Deze wijze van personalisatie is via de organische tijdlijn op social media niet mogelijk.

Social

Met social spreek je eerder een community van sneakerliefhebbers aan. Front Runner doet dat letterlijk met de tekst ‘We all love the classic suede by Puma’. De sneakerfanaat weet bij het zien van de afbeelding en de tekst direct om welke schoen het gaat. Deze post is niet op directe conversie gericht en mist zelfs een call-to-action.

Wat doet dit bericht dan wel? Het antwoord is: de drempel naar een aankoop verlagen. Alles wat er nu nog nodig is, is een aansluitend touchpoint. Dit kan op Instagram zijn, maar ook Facebook, Snapchat, een vlog, of… een e-mail!

In e-mail marketing zien touchpoints er anders uit. Je publiceert immers niet letterlijk je actiemailing via verschillende platforms; e-mail is slechts één kanaal. Wel een kanaal waarmee je via meerdere mailings telkens een specifiek deel van je database kunt aanspreken, maar niet een kanaal waarmee je een community opbouwt.

Hoe nu verder?

Als je e-mail marketeer bent en je wilt naast e-mail ook social inzetten voor salesdoeleinden, pak het dan op zoals Front Runner dat doet. En maak het jezelf gemakkelijk: maak niet direct een afspraak met Usain Bolt om de producten uit je sneakerwebshop te promoten, maar start met een goede post:

Gebruik afbeeldingen zonder tekst, maak posts als ‘We zijn allemaal dolenthousiast over de nieuwe productlijn’ en vermijd calls-to-actions als ‘shop nu’, ‘bestel’ of verkoopachtige teksten zoals ‘in de aanbieding’ of ‘nu nog voordeliger’. Probeer teksten te schrijven die beïnvloeden en die niet direct gericht zijn op verkoop. Gebruik de verschillende touchpoints om te kijken waar je lezers je post delen en van commentaar voorzien.

Deze blogpost is geschreven door: Bas van Eeuwen & Hendrik Westerhuis – MailPlus BV.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial