E-mail08.02.2016

​Genereer met de juiste content de juiste leads voor e-mail marketing (automation)


Alleen met relevante content genereer je meer websitebezoekers. En alleen met de juiste vervolgcontent, calls-to-action, landingspagina’s en formulieren converteren deze bezoekers naar goede leads voor Sales. In dit artikel focussen we ons op het genereren van leads voor jouw e-mail marketingactiviteiten. En zoals de titel je al doet vermoeden, speelt content marketing hierbij een zeer grote rol.

Content o.b.v. Buyer Personas

Voor het genereren van de juiste leads is het belangrijk dat je de juiste bezoekers naar je website trekt. Om te bepalen wat de juiste bezoekers zijn en om daar je content op af te stemmen, raden wij altijd aan om een aantal buyer personas in kaart te brengen. Een buyer persona is een beschrijving van je meest ideale prospect gebaseerd op marktonderzoek plus data over je huidige klanten. Niet een echte real life prospect, maar een fictieve. Je beschrijft een denkbeeldig persoon die door zijn werk, privéleven en achtergrond heel goed past bij het product dat je verkoopt.

Content o.b.v. Buyer’s journey

Dat doe je door ze steeds met content te verleiden de volgende stap te zetten in het aankoopproces. Maar wat voor type content kun je aanbieden om kopers te begeleiden in hun buyer’s journey? Bezoekers moeten zich eerst kenbaar maken en hun gegevens achterlaten, voordat je ze kunt kwalificeren als leads. Eenmaal gekwalificeerd kun je hen nieuwe content aanbieden. Uiteraard moet die content weer relevant zijn en afhankelijk van de fase waarin zij in hun buyer’s journey zitten, kun je denken aan de volgende zaken:

Journey
Journey

De rol van je website

Met je website stel je jouw organisatie voor aan de wereld. Het is een 24/7 visitekaartje. Veel relevante content en het toepassen van de juiste SEO-technieken zorgen voor het bezoek aan je website. Eenmaal op je website, bied je jouw buyer personas redenen om hun gegevens achter te laten in ruil voor kennis- of waarde documenten. Soms wil dat laatste dus niet echt lukken. Een paar redenen waarom bezoekers jouw site zouden kunnen verlaten:

  1. Oubollig design
  2. Teveel toeters en bellen
  3. Geen responsive of adaptive website
  4. Beloftes worden niet nagemaakt
  5. Onduidelijke navigatiestructuur

En ga zo maar door..

De rol van SEO

Google verandert zo’n 500 tot 600 (!) keer per jaar het algoritme waarmee bepaald wordt op welke plaats in de zoekresultaten (SERP’s – Search Engine Result Pages) jouw website staat. Door die vele wijzigingen verbaast het niemand dat marketeers niet meer goed weten hoe ze SEO kunnen toepassen. Waar kun je als marketeer nog op letten? Wat werkt wel en wat werkt niet? Wij zeggen: houd echt grote verschuivingen in SEO-technieken in de gaten, maar zorg vooral dat de basisprincipes worden gehanteerd en toegepast. Anno 2015 zijn dit de vier SEO-tips die je in de gaten moet houden:

  • Pas de basisprincipes van SEO toe
  • Focus op long tail keywords
  • Maak relevante content
  • Gebruik alleen kwalitatief goede backlinks
SEO
SEO

Blog

Het doel van een blog is om gevonden te worden door de juiste mensen om enerzijds aandacht te vragen voor bepaalde onderwerpen en je mening of standpunt hierover te communiceren. Anderzijds kun je daarna via het blog de conversatie aangaan met mensen die ook een mening hebben over het betreffende onderwerp. Met een blog maak je mensen attent op jouw kennis, ervaring, producten en/of diensten en kun je jezelf gaan positioneren als autoriteit op dit gebied. Met alle SEO-voordelen van dien.

Social media

Voordat je jezelf helemaal blind staart op de perfecte Facebook post met een maximaal bereik of duizenden likes, zijn er een aantal vragen waar je voor jezelf antwoord op moet geven:

  1. Met welk doel zet je social media in?
  2. Welke kanalen zet je in om dat doel te bereiken?
  3. Hoe ga je die kanalen vervolgens inzetten?
  4. Wat ga je bieden aan je doelgroep of buyer personas

Het is verstandig om het gebruik van social media op te nemen in je buyer persona onderzoek. De verkregen informatie kun je gebruiken om de juiste kanaalkeuze te maken voor jouw organisatie. Ook desk research kan een goede manier zijn om inzicht te krijgen in welke social media networks worden ingezet door (potentiële) klanten. De social icons die je ziet op de websites van je doelgroep geven namelijk aan waarop zij zelf actief zijn. Dit zijn goede indicatoren om de keuze te maken om ook op die netwerken actief te zijn of worden en daar je content te promoten.

CTA’s, landingspagina’s en formulieren

Als een bezoeker na een zoekopdracht in een zoekmachine of na een klik op een link in een tweet op een voor hem relevant blog komt, dan wil je deze bezoeker graag verder helpen met bijvoorbeeld een verdieping in de vorm van een white paper over het betreffende onderwerp. Op dat moment zet je een call-to-action in om de bezoeker te leiden naar een landingspagina waar de inhoud van het white paper wordt toegelicht en waar een formulier klaar staat om in ruil voor de gegevens van de bezoeker het white paper ter beschikking te stellen. Vervolgens ontvang je een e-mail met het aangevraagde kennisdocument. Vanaf dan kan leadscoring en lead nurturing gaan plaatsvinden.

Alles over leadgeneratie voor e-mail marketing?

Alles wat zojuist beschreven is, wordt uitgebreid toegelicht in het white paper “Leadgeneratie voor e-mail marketing”. In dit white paper vind je de best practices om met de genoemde marketingtools succesvol leads te genereren..

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial