Er waren eens 5 e-mailmarketing fabels…

Er waren eens 5 e-mailmarketing fabels…

Vorig artikel Volgend artikel

Als kind is mij altijd verteld dat het zeven jaar duurt voordat je kauwgom verteert als je het hebt doorgeslikt. Tot op de dag van vandaag slik ik mijn kauwgom niet door...

Geloofde je dat je minstens 30 minuten moest wachten na het eten om te zwemmen, of dat je vierkante ogen krijgt als je te dicht bij de televisie ging zitten?

Het blijkt dat ik niet de enige ben die deze theorie geloofde. Zo zijn er nog veel meer fabels waar we in kunnen geloven en aan het eind van dit artikel nog even mijn favoriet!

Fabel

Een fabel is een verzonnen verhaal dat een groep mensen met elkaar deelt. Het wordt in elke generatie opnieuw verteld en wordt vaak uiteindelijk een verzonnen waarheid.

Zo krijgen we ook te maken met fabels als marketeers. Ze kunnen je dwaze dingen laten geloven en voorkomen dat je dingen doet die eigenlijk goed voor je kunnen zijn.

Concurrentie is enorm en je kan je niet veroorloven om bepaalde marketingmiddelen te verwaarlozen, enkel omdat anderen geloven dat ze ondoeltreffend zijn.

Denk je dat het verstandig is om te stoppen met het versturen van e-mails, alleen omdat je ergens leest dat e-mailmarketing dood is? Laten we eens een 5-tal fabels onder de loep nemen:

1. E-mail marketing is dood!

Google eens ‘E-mail is dood’ en je ziet hoeveel resultaten je krijgt.

email-google

Hoewel een aantal van de resultaten deze fabel tegenspreekt, zijn de meeste resultaten het eens met deze stelling.

Eerder schreef ik al een artikel over het feit dat e-mail springlevend is en verschillende onderzoeken bevestigen dit. Zo geeft 92% van de marketeers aan dat e-mailmarketing een positieve ROI geeft!

McKinsey bevestigd dit ook door aan te geven dat e-mailmarketing 40x effectiever is dan social media.

2. Nieuwsbrief uitschrijvingen zijn altijd slecht!

De meeste marketeers houden ervan om op te scheppen over het aantal abonnees dat zij hebben; dit is waarschijnlijk waarom veel merken het aantal abonnees toont die zij op hun blog of nieuwsbrief aanmeldformulieren hebben.

Toegegeven, de cijfers tonen sociale bewijskracht, maar dat is niet de enige reden waarom dit gedeeld wordt. We zijn trots op ons aantal inschrijvingen, omdat dit aangeeft hoe effectief van onze marketing is.

Hoewel een afmeldknop vereist is voor e-mailmarketing, hopen we dat niemand de knop daadwerkelijk gebruikt. Als iemand klikt, is dat geen fijn gevoel, omdat je gelooft dat het een teken is dat je als e-mailmarketeer bent mislukt.

Een uitschrijving betekent niet dat uw e-mailmarketing niet goed is, het betekent gewoon dat die persoon niet de juiste prospect of klant was en dat deze sowieso niets zou kopen (of verder kopen).

Inactieve inschrijvingen is onnodig ballast en heeft een negatieve invloed op je efficiëntie.

Dit is de reden waarom HubSpot handmatig 250.000 inschrijvingen uit hun database heeft gehaald en minder e-mails verzonden heeft.

3. E-mail marketing automatisering is duur en tijdrovend

Marketing automatisering kan wellicht intimiderend klinken, maar als het goed wordt gedaan, zal het een verkoop boost geven.

Via e-mailmarketing automatisering kunt u uw campagnes op een juiste manier segmenteren en automatische gepersonaliseerde berichten op het juiste moment naar het juiste publiek verzenden. Gelukkig zijn er veel betaalbare e-mail marketing automatisering tools beschikbaar zoals Retail Rocket.

4. Personalisatie betekent het gebruiken van voornaam en achternaam

Bij veel marketeers bestaat nog steeds de perceptie dat e-mail personalisatie beperkt is tot het gebruiken van voor-en achternaam in de subjectline en/of als aanhef.

Een andere mogelijkheid om je e-mailmarketing te personaliseren, is om in te spelen op de aankoopgeschiedenis en/of klikgedrag van je klant of bezoeker door gepersonaliseerde content te bieden.

Een goed voorbeeld hiervan is Viata.nl. Zij hebben op basis van websitegedrag hun e-mail gepersonaliseerd door artikelen te tonen in de e-mail waar de bezoeker daadwerkelijk interesse in heeft getoond. Hierdoor hadden ze 53,9% unieke opens, 22,6 unieke kliks en een verhoging van hun gemiddelde orderwaarde van 21%!

viata

5. Er is een perfecte dag om te verzenden

Ben jij een van deze marketeers die uw e-mailberichten altijd op een bepaalde dag op een bepaalde tijd inplant, omdat je van mening bent dat je dan de beste resultaten behaald?

Het blijkt dat er geen enkele dag is die een hogere e-mail conversie garandeert. Onderzoeken tonen tegenstrijdige resultaten.

stats

Wat bewijzen al deze tests (als er al iets is)?

Er is geen perfecte dag om e-mails te sturen om uw hoogste opens en kliks te behalen. Je zal je doelgroep goed moeten leren kennen en A/B tests uitvoeren. Alleen op die manier kom je erachter wanneer je het beste kan verzenden. En dan nog ben je afhankelijk van allerlei externe factoren zoals het weer en jaargetijde.

Laat je e-mail marketingcampagnes niet lijden

Geloof niet in alle hypes en fabels die je leest of hoort over dat e-mailmarketing dood is. Ontdek en test wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Blijf niet vasthouden aan vaste verzendmomenten en blijf dit geregeld testen en stuur relevante content.

Zoals beloofd als afsluiter nog even mijn favoriete fabeltje waar ik vroeger heilig in geloofde:

Je krijgt grote spierballen als je veel spinazie eet, kijk maar naar Popeye!

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is marketing manager bij Retail Rocket en heeft ruim 15 jaar ervaring in marketing en sales. Retail Rocket is een omnichannel big-data...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies