E-mail en social: 3 redenen om jouw merk te ontvolgen

E-mail en social: 3 redenen om jouw merk te ontvolgen

Vorig artikel Volgend artikel

We kunnen er niet omheen: e-mail marketing en social media marketing zijn nog steeds hot. Waarschijnlijk focus je op het werven van nieuwe volgers en inschrijvers. Maar dat is niet waar je je druk om zou moeten maken. Dat je iemand kunt overtuigen om te volgen, betekent niet dat diegene trouw blijft…

Dagelijks zijn er tal van mensen die zich uitschrijven of ontvolgen. Waarom? Dat onderzochten BuzzStream and Fractl met een survey onder meer dan 900 respondenten.

Allereerst: waarom volgen mensen merken?

Miljoenen merken zijn actief met social media en een nieuwsbrief. Het grote aanbod maakt de doelgroep kieskeurig. Meer dan 50% van de respondenten volgt maar één tot vier merken.

Waarom dan het ene merk wel en het andere merk niet? Bijvoorbeeld door merkvoorkeur en de mate van exclusiviteit:

  • 16% van de respondenten volgt een merk omdat ze dit merk leuk vinden;
  • 15% zegt een merk te volgen om op de hoogte te blijven van kortingen en speciale acties;
  • 12% volgt een merk om nieuwe producten en diensten te ontdekken.

Incentives en up-to-date blijven staan ook in de top vijf. Met minder dan 5% is het geven van feedback aan een merk de minst populaire reden.

afb1

De 3 belangrijkste redenen om merken te ontvolgen

1) Te veel zelfpromotie of saaie content

Promotie is niet verkeerd. Integendeel. Waarom zou je een nieuwsbrief of Facebookupdate versturen als je niet je laatste nieuws zou willen delen?

Toch is teveel “ kijk mij nou”- content de hoofdoorzaak van het ontvolgen van een merk. Meer dan 45% van de respondenten stelt dit niet op prijs. Deze vorm van promotie biedt weinig toegevoegde waarde. Daarnaast geeft 20% van de respondenten aan te ontvolgen bij te veel saaie of te vaak herhaalde content.

2) Gebrek aan persoonlijke touch

Er bestaan lijsten met de grootste blunders met geautomatiseerde berichten. Niets is vervelender dan een onpersoonlijk standaardbericht ontvangen. Natuurlijk kun je sommige berichtgeving automatiseren, maar doe dit wel met de grootst mogelijke zorg. De cijfers liegen er niet om: meer dan 30% ontvolgt bij het ontvangen van een geautomatiseerd bericht. Ook al wordt engagement als positief ervaren, is het niet een hoofdreden om je merk te ontvolgen:

  • 8% van de respondenten ontvolgt een merk bij een gebrek aan engagement;
  • Het aanbod van nieuwe en relevante content worden als belangrijker ervaren dan het genereren van veel engagement.

3) Slecht gebruik titels en hashtags

Een e-mail met een sterke titel wordt 40% beter geopend. Slechte titels en snippets zijn niet per se een reden om je merk te ontvolgen. Maar het zijn wel gemiste kansen door de slechte open ratio. Het is daarom belangrijk om continu de ratio’s van je e-mails te verbeteren. Op Twitter genereren tweets met sterke hashtags dubbel zoveel engagement. Omdat de hashtags opvallen, is het belangrijk om deze met zorg te kiezen. Volgens het onderzoek ontvolgt 19% van de respondenten een merk door slecht of overmatig gebruik van hashtags.

afb2

Belangrijk: verwachtingsmanagement

Een regelmaat wordt als positief ervaren. Consequent posten en mailen draagt bij aan het creëren van ontvangstbereidheid bij ontvangers. Alhoewel een overload aan berichten negatief kan werken, kun je je doelgroep toch veel berichten sturen. Voor social media geldt bijvoorbeeld dat meer dan 60% van de respondenten 1 of 2 berichten per platform per dag zou willen ontvangen van een merk.

afb3

De kwaliteit van je berichtgeving is belangrijk om in het oog te houden. De verwachting van je doelgroep is dat zij regelmatig nieuwe, interessante en relevante content van je ontvangen. En onthoud: niet teveel zelfpromotie.

Meer over social media in combinatie met e-mail marketing?

Bij Blinker zijn we van mening dat deze twee verschillende online kanalen elkaar versterken. In het stappenplan social media en e-mail marketing leggen we via meerdere praktische stappen uit hoe je het beste resultaat behaalt met de combinatie social media en e-mail marketing.

Meer content

Bas van Eeuwen

Sinds 2015 werkt Bas bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) als new media & video marketeer. Dat betekent dat hij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies