De 10 gouden regels voor het toepassen van e-mailmarketing

De 10 gouden regels voor het toepassen van e-mailmarketing

[Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel

In mijn continue zoektocht naar content en informatie over mijn vak e-mailmarketing kwam ik onderstaande infographic tegen. De 10 gouden regels voor het toepassen van e-mailmarketing. Nadat ik hem even goed had doorgenomen, ben ik tot de conclusie gekomen dat deze checklist een meer dan aardig handvat biedt voor e-mailmarketeers die hun prestaties willen verbeteren.

Tien plus één tips

Het lijken open deuren, maar vaak zoeken we naar moeilijke oplossingen, terwijl het antwoord voor de hand ligt. Zo is deze infographic ook ingestoken. Simpele, heldere waarheden die voor iedere e-mailmarketeer gelden.

1) Niet mailen naar mensen die zich niet hebben aangemeld voor je nieuwsbrief
In Nederland heb je een opt-in (toestemming) nodig van de ontvanger om hem of haar te mogen mailen. Heb je dat niet, dan kun je die persoon ook niet zomaar een nieuwsbrief sturen.

2) Zorg dat je database niet wordt vervuild en gestructureerd is ingedeeld
Een gestructureerde database met goed gevulde databasevelden zorgen voor nette personalisatiemogelijkheden en voorkomt bounces.

3) Behandel je abonnees als klanten en niet als e-mailadressen
E-mail is het meest directe persoonlijke kanaal. Een gemiste kans als je niet denkt in termen van personen en ontvangers. Je wil zelf ook niet als nummertje behandelt worden.

4) Gebruik een duidelijke afzender. Maak duidelijke wie je bent
Hoe persoonlijker de afzender hoe groter de herkenning en het openpercentage. Dus bij voorkeur geen algemene e-mailadressen, maar persoonlijke e-mailadressen als afzender.

5) Meet de resultaten van je campagnes
Meten is weten. Dat geldt ook voor de inzet van e-mailcampagnes. Zo krijg je inzicht in wat wel werkt en wat niet werkt voor je doelgroep.

6) Analyseer het gedrag van je doelgroep en pas je er op aan
In het verlengde van punt 5, ligt punt 6. Het gedrag van je ontvangers geven je inzicht in welke content en informatie voor hen relevant is en daar kun je jouw strategie op aanpassen.

7) Besteed aandacht aan het design van je e-mail template
Je design is je visitekaartje, dus het moet passen bij je huisstijl en herkenbaar zijn voor ontvangers en hou er rekening mee dat meer dan 40% van de consument e-mail leest op mobiele devices. Je template moet hierop aangepast zijn (responsive).

8) Innoveer, verras en ben niet saai
Mensen ontvangen dagelijks heel veel mail, zowel zakelijk als privé. Als je niet opvalt in de inbox wordt je mail niet gelezen. Bovendien wil je het beter doen dan je concurrent, dus zorg dat je onderscheidend blijft.

9) Denk mobiel
Bij punt 7 haalde ik het al aan. Ontvangers lezen veel van hun e-mail op een mobiel device. Dat betekent dat je nieuwsbrief hierop aangepast moet zijn. Niet alleen qua design, maar ook qua content en navigatie.

10) Werk samen met een betrouwbare technologie partner
Ontegenzeggelijk waar. Betrouwbare en innovatieve partijen kunnen je niet alleen helpen met software die doorontwikkeld wordt en aan alle eisen van e-mailmarketing voldoen, ze kunnen je ook helpen je eigen e-mailmarketing strategie naar een hoger niveau te tillen.

Tot slot wil ik nog een extra gouden regel toevoegen:

11) Werk continu aan bestandsgroei
Onderzoek van Marketing Sherpa wijst uit dat e-mailmarketing databases van nature met ongeveer met 22,5% per jaar slinken vanwege afmeldingen en bounces. Dus als je niet aan bestandsgroei werkt dan krimpt je bereik. Een groter bereik in de doelgroep betekent een grotere kans op succes binnen deze doelgroep. Of dat nou gaat om inschrijvingen voor een klantevent, downloads van nieuwe whitepapers of kennisbundels of daadwerkelijke transacties in je webshop, met een groter bereik, bereik je meer.

10GoldenRulesOfEmailMarketing

Wil je weten hoe je jouw database kan laten groeien? Ik heb 25 tips voor je om concreet e-mailadressen te verzamelen. Heb je zelf nog een gouden regel of meer tips, laat het me weten, ik voeg hem graag toe aan deze blog!

Meer content

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies