Slechts 0,17% van alle berichten haalt het uit de spamfolder

Slechts 0,17% van alle berichten haalt het uit de spamfolder

Vorig artikel Volgend artikel

Mail die in de spamfolder van een gebruiker terecht komt wordt bijna nooit meer gerecupereerd. Zo blijkt uit een onderzoek van Return Path naar meer dan 1 miljard berichten die tijdens Q1 van dit jaar werden ontvangen. Maar wanneer het merendeel van de berichten van een verzender in de inbox van de ontvanger terecht komt, blijkt ook de recuperatie van berichten uit de spamfolder gevoelig hoger te liggen.

De onderzoekers stelden vast dat slechts 0,17% van de commerciële berichten ooit uit de spam-folder worden gered. Verzenders die er echter in slagen om 97% van hun boodschappen naar de inbox van de ontvanger te sturen, blijken ook een recuperatieniveau van 0,44%. "Het onderzoek wijst daarbij uit dat verzenders met een hoge recuperatiegraad een beleid te hanteren dat de gemiddelde kwaliteitsvereisten van email-marketing overschrijdt," voert George Bilbrey, president van Return Path, aan.

"Verzenders met een hoge recuperatiegraad blijken efficiënte strategieën ontwikkeld te hebben om een band met de consument uit te bouwen en de loyaliteit van de consument met het merk te verhogen," zegt Bilbrey nog. Hij voegt er aan toe dat ook het engagement van de gebruiker met het merk gelinkt kan worden aan de recuperatiegraad. Bovendien vertoont volgens de onderzoekers het doorsturen van boodschappen naar andere gebruikers eveneens een duidelijk verband met de recuperatiegraad.

Verder wordt er aangevoerd dat financiële dienstverleners en verzekeraars de hoogste recuperatiegraad kennen, wellicht omdat deze boodschappen wellicht betrekking hebben op hun persoonlijke accounts. Ook de reissector, dating en vacatures laten een hoge recuperatiegraad optekenen. Daarentegen worden boodschappen van retailers en sociale media weinig gerecupereerd. "Dat heeft wellicht te maken met een hoge mail-frequentie van de afzenders en de neiging van de ontvangers om zich niet uit te schrijven uit mailing-lijsten die hen niet langer interessant lijken," benadrukt Return Path.

Onder meer bedrijven zoals Apple, Netflix, Target, Amazon en United Airlines hebben volgens de onderzoekers een recuperatiegraad die ver boven het gemiddelde ligt.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies