Gmail scherpt spamregels aan

Vorig artikel Volgend artikel

Het rommelt al ruim een maand in emailmarketingland wat betreft Gmail. Bepaalde mail die voorheen zonder problemen de inbox van de Gmail-gebruiker bereikte, wordt sinds 10 februari 2012 teruggevonden in de Gmail Spambox. Niet alleen de tweets van Gmail-gebruikers waren eyeopeners, ook kwamen meldingen binnen van emailmarketeers die hun openratio’s zagen kelderen. Alles wees op een wijziging in Gmail’s Spam Policy, maar Google hulde zich in stilzwijgen. Tot nu.

Gmail scherpt spamregels aan

Gmail kondigt op haar blog een nieuwe feature aan; per bericht wordt een reden opgegeven waarom de mail in de spambox belandt. Tegelijkertijd zijn de regels waaraan een verzender van bulk email naar Gmail-accounts moet voldoen, aangescherpt.

Zoals het Google gebruikelijk betaamt, richt het haar communicatie expliciet op haar gebruikers. Echter, het bericht op hun blog geeft juist email marketeers een goed beeld van Gmail’s Spam Policy. Verzenders van bulk email doen er goed aan goed door de verschillende richtlijnen door te lopen. Het draait onder andere om correcte authenticatie (SPF, DKIN), relevante content en het gedrag van Gmail-gebruikers na het ontvangen van je email.

Zet, net als Google dat doet, je gebruikers (lees: ontvangers) op de eerste plaats. Engagement is uiteindelijk de sleutel naar de inbox van Gmail. Je email moet relevant zijn; met hagel schieten naar je doelgroep is uit den boze. Segmenteer en personaliseer. Ook structureel list hygiene toepassen is belangrijk; door inactieve adressen te blijven benaderen, graaf je als emailmarketeer uiteindelijk je eigen graf. Het deel dat namelijk wél actief is, krijgt daarmee niet die invloed die nodig is om als vertrouwde afzender te worden gemarkeerd bij Gmail.

Google beslist uiteindelijk waar je mail wordt geplaatst, maar je hebt als afzender wel degelijk invloed. Aan de slag!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies