Social email marketing: blijvertje of tijdelijke trend?

Vorig artikel Volgend artikel
Social email marketing: blijvertje of tijdelijke trend?

In de VS hebben alle e-mail marketeers en Email Service Providers de mond vol over social email marketing. Nu heel veel mensen één of andere vorm van social media gebruiken is het evident dat de impact hiervan overal voelbaar is, ook op email.

De social media marketing evoluties hebben zo een invloed op marketing, PR en reclame maar ook op verkoop (Sales 2.0), het beheer van de klantenrelaties (Social CRM) en zelfs op het management van een bedrijf. De toenemende aandacht voor social email marketing is hier het levende bewijs van.

Maar wat is social email marketing nu eigenlijk?

In zijn meest eenvoudige vorm is social email marketing het combineren en wederzijds versterken van sociale media en e-mail marketing. Enkele voorbeelden:

* Het opnemen van ‘sharing’ tools in je e-mails waarmee de ontvangers van je mail de content kunnen delen via hun favoriete sociale netwerk

* Het gebruik van een e-mail marketing platform waarmee je de verstuurde content ook kunt verspreiden naar bijvoorbeeld je Twitter of Facebook account (zowat alle ESP’s in de VS bieden dit al aan en het hoeft heus niet duur te zijn, zie bijvoorbeeld MailChimp).

Tot maart van dit jaar was Facebook het sociale netwerk waar in de VS het vaakst werd naar verwezen vanuit e-mails. Sindsdien is het Twitter en de kloof tussen beiden wordt steeds groter. Maar social email marketing is veel meer dan wat hierboven staat. Uiteindelijk draait het rond conversaties, relevante content (die mensen WILLEN delen), engagement en zelfs het toevoegen van user-generated content aan je mails. Kortom: alle mogelijke kruisbestuivingen tussen Web 2.0 en e-mail marketing.

Voor e-mail marketeers vraagt social email marketing vaak een andere mentaliteit. E-mail marketing is voor veel van hen immers nog sterk eenrichtingsverkeer en social e-mail marketing is dat net niet: het is een dialoog!

De social email marketing trend is nog maar beperkt naar Europa overgewaaid. Uit gesprekken met lokale ESP’s blijkt vaak dat ze er of nog niet van gehoord hebben of nog geen ‘tools' aanbieden. In de VS ligt dat heel wat anders. Zowat alle providers zijn volop bezig met social email marketing en, veel belangrijker nog: zowat alle e-mail marketeers plannen om volop te investeren in social email marketing.

Uit deze enquête blijkt dat 84% van de gevraagde e-mail marketeers social email marketing plannen hebben voor 2010. Via

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies