Visuele verhalen staan centraal bij GDFB2012

Vorig artikel Volgend artikel
Visuele verhalen staan centraal bij GDFB2012

Van 19 t/m 23 september 2012 domineert de hedendaagse ‘visual story’ de oude binnenstad van Breda. Dan vindt het Graphic Design Festival Breda (GDFB) plaats. Dit jaar staat dit festival geheel in het teken van visual storytelling; de wijze waarop ontwerpers de verhalen en vragen van deze tijd vertalen naar visuele vormen. Tijdens het vijfdaagse programma met exposities, lezingen, workshops en projecten in de openbare ruimte, laten meer dan 125 internationale ontwerpers zien hoe en waarom zij een boodschap vertalen naar beeld.

Eén van de vier exposities van het festival vindt plaats in MOTI (Museum Of The Image). In Small Stories Bigger Picture delen 40 internationale beeldmakers vanuit verschillende perspectieven hun visuele verhalen met de bezoekers. Want we leven inmiddels in een beeldcultuur, een samenleving waarin we steeds vaker met beeld communiceren dan met taal. De hedendaagse beeldmaker kan zich hierin opstellen als auteur, journalist, wetenschapper en provocateur. Hun compacte visuele verhalen geven ons een compleet beeld van de wereld waarin we leven.  

In Small Stories Bigger Pictures is o.a. werk te zien van Catalogtree, Clever Franke en Francesco Franchi (IT). Dit zijn tevens sprekers tijdens de lezingen die op het programma staan. Op woensdag, donderdag en vrijdag kun je deelnemen aan een bomvol en interessant lezingen programma. Er zijn lezingen door ontwerpers, wetenschappers en publicisten. Zij vertellen over hun eigen werk en kijken naar de rol die Visual Storytelling en ontwerpers innemen binnen de beeldcultuur. Zo’n 60 internationale sprekers geven inzicht in hun werkwijze en visie op de ontwikkelingen binnen het vakgebied.

Het GDFB duurt dit keer geen 4 weken maar 5 dagen. Op het programma staan presentaties in het park en op het Kasteelplein, spannende exposities in MOTI en het Huis voor Beeldcultuur, speciale routes, inspirerende lezingen en workshops. Een must voor studenten en professionals, maar zeker ook voor iedereen die meer wil weten over grafisch ontwerpen in het algemeen en visual storytelling in het bijzonder.

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies