ZXZW gooit businessmodel op straat

Vorig artikel Volgend artikel
ZXZW gooit businessmodel op straat

ZXZW heeft via een openbare website haar gehele businessmodel inzichtelijk gemaakt. Het publiek krijgt een kijkje in de keuken van de festivalorganisatie. Daarnaast kan iedereen meeschrijven die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren. ZXZW is de eerste organisatie die deze manier van beleidsvorming toepast.

De organisatie vraagt input van iedereen die zich verbonden voelt met het festival. Het ‘Social Festival Model’, zoals de organisatie het zelf noemt, maakt  alle processen van de festivalorganisatie bespreekbaar. Hierdoor staat de organisatie open voor de frisse blik van het publiek. In het Social Festival Model zijn onder andere de subsidieaanvragen, jaarverslagen, business- en marketingplannen te vinden.

Eerder schreven we op DutchCowboys al over het feit dat ZXZW haar eigen site open stelde voor het publiek. Via eenzelfde manier als Wikipedia vraagt het de bezoekers zelf een bijdrage te leveren aan de beschrijving van bands en artiesten die op het festival spelen. Ook vraagt de organisatie via Last.fm om aanbevelingen voor acts voor op het festival.

Om het businessmodel open te stellen, maakt de organisatie gebruik van Wetpaint, een site om een eigen online community op te bouwen. Iedereen kan op de site een eigen profiel aanmaken, alle plannen van de organisatie inzien en op eenvoudige manier toevoegingen maken. Een profiel is overigens niet noodzakelijk; anoniem gebruik maken van de site kan ook.

Op zxzw.wetpaint.com is het hele businessmodel van de organisatie te vinden, inclusief een uitleg van de werking van de open source site.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies