Media06.11.2013

[Video] Interview Frits @FBarend Barend over sportjournalistiek en twitter #HELDEN #DCBoulevard


video-interview-frits-fbarend-barend-ove.jpg
video-interview-frits-fbarend-barend-ove.jpg

Tijdens de lancering van het nieuwe magazine HELDEN – van Frits Barend en dochter Barbara Barend – waren niet alleen veel heldhaftige sporthelden aanwezig ook had ik de eer neerlands betere sportjournalist Frits Barend te mogen interviewen voor de camera. Ik was benieuwd naar zijn visie op gebied van de ‘nieuwe’ journalistiek waarbij bijvoorbeeld Twitter een rol speelt in de beïnvloeding van de traditionele media zoals tv.

Goed nieuws
Naast het goede nieuws dat magazine HELDEN – uitgegeven door Sanoma – zelfstandig verder gaat per 1 januari 2014, lanceerde de auteur Frits Barend samen met Manon Colson het nieuwe boek ‘De Nederlandse sportliteratuur in 80 en enige verhalen‘.  

Sport, journalistiek en Twitter
Frits Barend is een icoon. Daarbij blijkt de senior ook een uitgesproken mening te hebben over het verschil in journalistiek verslag vroeger en nu. Barend is duidelijk: “Het verschil is niet zo groot.” en “.. slechte journalisten zijn er altijd geweest“. Geen zuur verhaal maar een heldere visie waarbij opgetekend moet worden dat @FBarend ook een fanatieke tweep is voorzien van een duidelijke mening. Ook een discussie op Twitter gaat de bevlogen journalist en sportfreak niet uit de weg. 

Twitter, tv en..
Benieuwd was ik naar de inzichten van Barend naar de inzet van social media. Waar Frits en Barbara Barend twitter heel betrokken weten in te zetten, ligt er nog een terrein open in de sportwereld. Stel nou dat er weer een Barend & Van Dorp op tv zou zijn, zou Barend dan twitter toestaan zijn vragen te beïnvloeden? En wat doen we met de sporters en politici die helemaal ‘niets’ zien in Twitter? En.. what happened to Henk van Dorp? 

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.