Steeds meer Nederlandse merken worden geconfronteerd met phishing

Steeds meer Nederlandse merken worden geconfronteerd met phishing

Vorig artikel Volgend artikel

Het aantal phishingsites dat bekende Nederlandse merknamen misbruikt voor criminele doeleinden is het afgelopen jaar met ruim 40% toegenomen. Zo blijkt uit een nieuwe analyse van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Van alle websites waarvan de domeinnaam lijkt op één van de merknamen uit de top 50 Nederlandse merken is 4% een phishingsite. Vorig jaar lag dit percentage nog op 2,2%. Opvallend is dat geen van de merknamen ontkomt aan pogingen tot phishing.

Top 50 Nederlandse merken

Voor het onderzoek is de top 50 Nederlandse merken van Branddirectory als uitgangspunt genomen. Met behulp van de Domeinnaambewakingsservice (DBS) is de .nl-zone gescand om alle domeinnamen in beeld te brengen die sterk lijken op de merknamen, of een van deze 50 merknamen bevatten.

Vervolgens zijn deze domeinnamen geclassificeerd naar verschillende categorieën, bijvoorbeeld redirect naar originele domeinnaam, normale site en phishingsite. In totaal heeft SIDN 964 websites aangeduid als (zeer waarschijnlijke) phishingsite. Vorig jaar lag dit aantal nog op 675, wat een toename van ruim 40% betekent.

Alle sectoren

SIDN heeft ook onderzocht welke sectoren binnen de 50 waardevolste Nederlandse merken het meest te kampen hebben met phishingsites. Zo blijkt 10,5% van de onderzochte domeinnamen waarin de merknaam van luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt te leiden naar een phishingsite. Ook bouwbedrijven (9%) en mediabedrijven (7%) zijn bovengemiddeld slachtoffer. In vergelijking met vorig jaar zijn bedrijven uit de financiële sector een minder populair doelwit geworden van online criminelen.

.nl-zone

"Het bestrijden en voorkomen van Internetcriminaliteit vraagt ons aller aandacht en krijgt die aandacht ook van SIDN," aldus Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN.

"Als beheerder van het .nl-domein is ons er veel aan gelegen om .nl het veiligste domein ter wereld te maken. Zo zorgen we ervoor dat consumenten online veiliger zijn en bedrijven beter kunnen voorkomen dat hun naam misbruikt wordt voor malafide praktijken. Dit kunnen we niet alleen, ook de merkhouder heeft hier een verantwoordelijkheid in. Met onze Domeinnaambewakingsservice geven we bedrijven inzicht en kunnen zij continu in de gaten houden of er phishingpogingen met gebruik van hun naam worden gedaan. Om vervolgens gelijk actie te ondernemen!"

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies