Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Cybercriminaliteit wordt vaak neergezet als het doorbreken van veiligheidsmaatregelen zodat de informatie van waarde achter de firewall gestolen kan worden. Dat is vaak ook zo, maar dat het ook heel anders kan bewijzen een aantal Russen die volgens de New York Times een wel heel ingenieus plan in actie hebben gezet. Volgens een rapport van computer security-bedrijf White Ops hebben ze een recente trend omgedraaid: in plaats van geld te verdienen met het verspreiden van nepnieuws aan echte mensen pakken ze geld aan van adverteerders om echte reclames aan nepmensen te laten zien.
Bots
Je raadt het al: de organisatie heeft meer dan een half miljoen bots die geprogrammeerd zijn om op websites te klikken, video’s te ‘kijken’ en zo advertentie-inkomsten te genereren. Maar dat is niet alles: die bots zouden niks opleveren als ze op echte websites zoals Fox News, The Wall Street Journal of Facebook zouden zitten. Dan gaat het advertentiegeld gewoon naar de uitbaters van die sites. Daarom zat er nog een tweede (en derde) laag in deze fraude.
Microbiedingen
Hoe advertenties op websites tegenwoordig werken is dat je als bezoeker op een website komt en er op dat precieze moment in een paar microseconden een soort bieding wordt gedaan door een geautomatiseerd systeem dat bepaalt welke adverteerder het meeste biedt om je een advertentie te laten zien. De truc is om het systeem te laten geloven dat je naar een Facebook-pagina gaat, of het nieuws wil checken op Fox. De Russen maakten duizenden websites die dat konden en wel de juiste gegevens doorstuurden naar iedereen die keek, maar die in realiteit nergens heengingen.
Nep-internetproviders
De laatste stap is misschien nog wel het meest ingenieus. De hackers maakten eerst internet-aanbieders zoals Comcast, AT&T en anderen na door internetadressen die ze in handen hadden vals te registreren onder die namen. Daarna lieten ze hun half miljoen bots via dat netwerk van echt ogende domeinen naar de neppe websites gaan. Voor zover de advertentie-bots en de standaard anti-fraude algoritmes het wisten waren dat echte mensen, die naar echte sites gingen. Daarna was het een kwestie van nagemaakte metrics (gebruikersdata) doorsturen naar de advertentieplatformen en kon er gecasht worden.
Op die manier wisten (en weten!) de hackers tot aan vijf miljoen dollar per dag aan advertentie-inkomsten binnen te harken. Inmiddels begint duidelijk te worden waar de nagemaakte sites en gebruikers zitten en zullen de advertentie-platformen deze gaan blocken. De schade tot nu toe loopt echter al in de vele miljoenen en hoewel het onderzoek niet vrijgaf om welke adverteerders het gaat hebben die dus veel geld in een onzichtbare put gegooid. De schaal van deze hack is ongekend tot nu toe, dat is zeker. We zijn ons serieus richting hele nieuwe versie van cybercriminaliteit aan het begeven, waar bots alleen maar slimmer geprogrammeerd hoeven te zijn dan de andere bots die zaken automatisch regelen. Brr.
Verder lezen over Hackers
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Cybercrime08.02.2024
Ransomware: wel of niet betalen als je bestanden gegijzeld zijn?
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Cybercrime19.01.2024
Zo wapen je je tegen ransomware
Cybercrime04.12.2023
Cybercrime & cybersecurity in 2024: toename van AI-gedreven hacks
Cybercrime28.11.2023
Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit
Wrong!Cybercrime20.11.2023
Last minute decemberaankopen: een feest voor fraudeurs
Cybercrime13.11.2023
Cybercrime in 2024: AI en CaaS maken het leven van cybercriminelen makkelijker
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023