​Gratis WiFi? TANSTAAFL!

​Gratis WiFi? TANSTAAFL!

Vorig artikel Volgend artikel

Handig, die gratis WiFi op vliegvelden, in café’s, supermarkten en andere winkels. Zeker handig om even informatie op te zoeken. Alleen geeft jouw informatiezoektocht jou weer weg. TANSTAAFL!

Een Amerikaanse wijsheid luidt: there ain’t no such thing as a free lunch (TANSTAAFL). Het is een oud gezegde, dat zijn populariteit dankt aan klassieke Amerikaanse science fiction. Het soort SF waarin we kleine, toetsenbordloze handcomputers gebruiken die verbonden zijn met een mensheidomvattend netwerk. Het soort SF dat toen een futuristische visie of een vergezochte fantasie leek.

Winkelen in de toekomst

Die verzonnen toekomst van toen is nu ons heden. En dat gezegde geldt nu meer dan ooit. Het gratis aanbod levert de aanbieder iets op, linksom of rechtsom. Nu lijkt dit bij gratis WiFi wat lastig, of zelfs tegenovergesteld. Je kunt daarlangs immers mooi even opzoeken of het product dat je wilt kopen ergens anders goedkoper is.

Maar winkels geven WiFi weg met een heel specifiek product in gedachten. Hier is een modern gezegde van toepassing: als iets gratis is, ben jij het product. Ja, ook bij gratis WiFi in winkels. Jouw zoektocht verraadt je namelijk. Het geeft aan wat je wilt kopen, welke prijs je in gedachten hebt.

Informatiefuik

De fuik van de gratis WiFi vergaart deze informatie en kan bijvoorbeeld jouw bezoek aan de site van een concurrerende (web)winkel blokkeren. Handiger voor de WiFi-weggever is het om jouw zoektocht stilletjes om te leiden naar de productpagina van de winkel waarin je nu staat te surfen. Mag dit zomaar? Ja hoor, je bent immers akkoord gegaan met de gebruiksvoorwaarden. Die natuurlijk niemand leest.

Nog beter voor de verkoper is het om jouw surfgedrag door te geven aan een winkelmedewerker ter plaatse. Daarbij helpen in de winkel geplaatste iBeacons om heel exact jouw locatie te bepalen. Je krijgt niet langer de ‘analoge’ vraag”: “Kan ik u ergens mee helpen, of wilt u even rondkijken?”. Voortaan wordt je ge-target: “U heeft interesse in X, ik kan u ook Y aanraden, of een exclusieve korting geven als u nú koopt.” Het zijn net cookies, maar dan in de fysieke wereld.

E-commerce wordt fysiek

Klinkt als futuristische e-commerce, of vergezochte privacynachtmerrie? Nou, Apple heeft iBeacon zo’n vier jaar geleden onthuld en in de ontwikkeling veel geld gestopt. En bovenstaande WiFi-manipulatie staat in een patentaanvraag van vijf jaar oud, die nu net is toegekend aan webwinkel Amazon. Datzelfde Amazon dat onlangs aan fysieke boekwinkels is begonnen en dat nu de supermarktwereld opschudt met zijn overname van hipster-supermarktketen Whole Foods voor net geen 14 miljard dollar. Niet bepaald gratis. Onthou het dus goed: TANSTAAFL!

Geschreven door: Martijn van Lom van Kaspersky Lab.
[Afbeelding © kieferpix - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies