Steve Jobs wil DRM de deur uit zetten

Vorig artikel Volgend artikel
117083334733043238_af40c7fa02_b_d[1]

Hij maakt dit duidelijk in een open brief op zijn website.

Zijn punt in het kort is dat hij met heeeeel veel moeite 2 miljard liedjes verkoopt met DRM. Oftewel Digital Rights Management. Een moeilijk en een beperkende techniek die er voor zorgt dat je niet zomaar je gekochte muziek te vaak en naar anderen kan kopiëren.

Dus hij heeft er 2 miljard verkocht met die moeilijke DRM. Dit is naast het apparaatje zelf het mooie aan itunes, dat dat kan. Want Apple heeft dit uitonderhandeld bij de grote platenmaatschappijen zoals Sony/BMG en anderen. Dit is uniek, dat hij hun muziek mag verkopen via zijn web site. Zolang het maar met DRM is.

Dus hij verkoopt 2 miljard liedjes. En dat kost veel moeite. DRM is namelijk erg moeilijk en druist tegen de openheid en portabiliteit in van de huidige online wereld. En die DRM wordt continu uit de gekochte liedjes gesloopt door slimme mensen met te veel tijd.

En dat terwijl door de platenmaatschappijen meer dan 20 miljard op makkelijk kopieerbare media worden verkocht zoals CD's. Dat doen die platenmaatschappijen zelf. En wat gebeurt er? 97% van de muziek op een gemiddelde iPod heeft geen DRM. Dat komt dus van een CD bron. Al dan niet gekocht bij een platen winkel.

Het punt van Jobs: Laten we met die DRM stoppen. Dan heeft geen zin. Laten we ruimte maken voor een nieuw model.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het oude model werkt niet. Laten we wat nieuws bedenken en de obstakels weg nemen.

M. Lens-FitzGerald

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies