Cybercrime07.04.2013

Cyberaanval op ING telde meerdere golven


cyberaanval-op-ing-telde-meerdere-golven.jpg
cyberaanval-op-ing-telde-meerdere-golven.jpg

De cyberaanval op internetbankieren van ING telde meerdere golven. Dat blijkt uit een analyse van het aantal storingsmeldingen door Allestoringen.nl.

Iets na 12:30 uur ontving Allestoringen.nl de eerste klachten van ING rekeninghouders over problemen met het inloggen op internetbankieren en mobiel bankieren. Het aantal klachten loopt vervolgens snel op en kent zijn hoogtepunt tussen 13:15 en 13:30. In die periode ontvangt Allestoringen 1246 klachten.

Om 16:00 uur lijken ING de problemen onder controle te hebben. Maar rond 16:15 uur stijgt het aantal klachten plotseling opnieuw. “Het lijkt erop dat de aanvallers toen een andere aanpak hebben gekozen,” zegt Sander van de Graaf, CTO van Allestoringen.nl. ” Daarop neemt het aantal storingsmeldingen weer toe. Om 20:30 uur is de aanval definitief afgeslagen of gestopt.” Onderstaande grafiek toont het verloop van het aantal storingsmeldingen dat door het bedrijf is gemeten tijdens de cyberaanval op ING internebankieren.

ing-storing-5april.jpg
ing-storing-5april.jpg

Foto : Nrc.nl 

Verder lezen over ING

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën...

Nieuws20.11.2023

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

in 1988 had Albert Heijn de primeur
​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat

ING en CCV ontwikkelen een zakelijke app die van iedere Android smartphone of tablet een mobiele kassa en betaalautomaat voor contactloze betalingen maakt. Met deze app, ook wel SoftPOS genoemd wat staat voor Software Po...

Mobile01.09.2022

Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat

​ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen

Straks kun je betalingen doen door met je smartphone naar iemand te wijzen. De bank ING heeft samen met chipmaker NXP en Samsung NEAR ontwikkeld, een methode waardoor betaalverzoekjes sturen en gegevens uitwisselen niet...

Mobile07.07.2022

​ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Bijna iedereen kent het wel, tweestapsverificatie of two factor authentication (2FA), bedoeld om onbevoegd inloggen op digitale accounts tegen te gaan. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets wat jij weet, zoals een...

Cybercrime13.04.2022

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt
​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

1. Phishing als uiterst succesvolle misleidingstechniek 'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking...

Cybercrime24.02.2022

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk is
​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Banken zijn te ver doorgeschoten in de bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps. Hiermee neemt de gebruikersveiligheid van de betroffen bankapps af en de kans op misbruik juist toe. Door overmat...

Mobile17.01.2022

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzes
​Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren

Mobiele bankapps zijn vanwege hun toegesneden ontwerp in technisch opzicht pertinent veiliger dan internetbankieren via een webbrowser. Bankapps blijken in de praktijk nauwelijks te hacken en vallen voor waakzame consume...

Mobile13.01.2022

​Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren