Cyberlokkers laten niet los, blocken dus!

Vorig artikel Volgend artikel
Cyberlokkers laten niet los, blocken dus!

Het liet reclamebureau OER niet los: het vraagstuk hoe we jonge meisjes weerbaar kunnen maken in het proces van cyberlokken, zonder dwingend te zijn. Dit is de basis voor de campagne die gelanceerd wordt om cyberlokken bespreekbaar te maken.

De campagne is ontstaan vanuit het inzicht dat tieners zich niet laten stoppen om online hun seksualiteit te verkennen. Wat begint als een spannend en onschuldig gesprek, mondt uit in een spel van verleiding en chantage. Meisjes laten zich verleiden om over hun eigen grenzen heen te gaan en komen daarmee in de greep van cyberlokkers. De cyberlokkers zijn alleen aan te pakken als de meiden zelf actie ondernemen en zich losmaken uit hun greep. Hiertoe heeft OER de campagne: Cyberlokkers laten niet los, blocken dus! ontwikkeld.

De aftrap van de campagne vond vorige week plaats op het seminar van 22 mei 2008, georganiseerd door Meldpunt Kinderporno, de opdrachtgever van de campagne.

Met de campagne wordt de term ‘Cyberlokker’ breed geïntroduceerd. Hiermee wordt de ‘dader’ gelabeld en wordt een stap gezet om het onderwerp bespreekbaar te maken onder jongeren. In samenwerking met Microsoft is er een film verspreid via verschillende jongerenkanalen waaronder MSN.nl, Messenger en MSN Video en kunnen jongeren gratis emoticons downloaden voor hun messenger. Op de website www.cyberlokker.nl kunnen zij verder informatie vinden over cyberlokkers, de gevaren en de stappen zij kunnen nemen als zij worden lastig gevallen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies