Second screen levert bijdrage aan binding met tv-programma

Vorig artikel Volgend artikel
Second screen levert bijdrage aan binding met tv-programma

Circa een derde van de Nederlanders spreekt het aan om via een second screen aanvullende informatie te krijgen over een televisieprogramma. Vooral hoogopgeleiden vinden een second screen aansprekend, wel 44%. Senioren lijken voorlopig geen nog toegevoegde waarde in second screens te zien. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse onder ruim 500 Nederlanders.

Biedt Second Screen: toevoeging of afleiding?

De laatste jaren is de manier waarop er televisie wordt gekeken enorm veranderd. Steeds minder huishoudens raadplegen de traditionele televisiegids, programma's worden steeds vaker "on demand" gekeken en steeds meer wordt een second screen toegevoegd aan een programma. Het doel van programmamakers en zenders is om de kijker hiermee te blijven boeien en de beleving rond het programma te vergroten. De vraag is natuurlijk of de kijker wel zit te wachten op het aanbod.

Second screen draagt bij aan binding met het programma

Uit het onderzoek blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om via een second screen mensen meer te betrekken bij het programma. Ongeveer vier op de tien second screen gebruikers geven aan dat de betrokkenheid bij het betreffende programma verhoogd wordt door gebruik te maken van het second screen. Bij ruim vijf op de tien second screen gebruikers blijft de betrokkenheid bij een programma op hetzelfde niveau. Voor slechts een beperkt deel van de second screen gebruikers, 6% neemt de betrokkenheid af en is een second screen een afleiding.

Gebruik van second screens vooral hoog onder hoogopgeleide mannen

Eén op de tien Nederlanders heeft al wel eens gebruik gemaakt van een second screen. Vooral hoogopgeleide mannen (jonger dan 55 jaar) hebben al eens een second screen gebruikt tijdens het kijken van een tv-programma. Van de Nederlanders geeft 8% aan zeker of waarschijnlijk dit najaar een second screen te gaan gebruiken als een televisieprogramma dat men kijkt dit aanbiedt. Men name hoogopgeleiden en mannen jonger dan 55 jaar geven aan dit van plan te zijn.

Kansen voor televisiemakers

Het onderzoek toont aan dat second screens aansprekend zijn voor een grote groep Nederlanders en de betrokkenheid bij het programma kan versterken. Hierbij is het uiteraard van belang dat de content op het tweede scherm relevant is voor de doelgroep. Vooral voor programma's die zich richten op hoogopgeleiden liggen er kansen, aangezien de interesse voor een second screen onder deze doelgroep het hoogst is.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies