Media25.10.2012

Nederlandse Millennial is TV nog niet zat


Nederlandse Millennials zetten nog steeds dagelijks de televisie aan, luisteren ook nog steeds naar de radio en leest een krant. Het mediagebruik is niet zozeer minder, maar vooral veel intensiever. Hoezo enkel en alleen televisiekijken als je ondertussen ook het internet af kunt struinen of een conversatie kunt volgen via Twitter of Facebook? Het onderzoek ‘Me Public II’ van Be Viacom, in Nederland bekend van MTV, Comedy Central en Nickelodeon, geeft inzicht in het mediagebruik van de Millennials in ons land. In totaal ondervroegen ze 5.172 Millennials uit 10 landen.

Millennials, wie zijn dat ook alweer? Deze groep is geboren tussen 1980 en 2000, worden ook wel eens ‘Echo Boomers’ of ‘Generatie Y’ genoemd, stellen traditionele hiërarchieën ter discussie, zijn graag onderdeel van een revolutie, zijn ‘tech savvy’ en zijn dus ook nog steeds gebruiker van de traditionele media zoals de oude vertrouwde televisie. Dagelijks mediagebruik Millennials:

1. Internetten (97%)
2. Televisie kijken (93%)
3. Social media zoals Facebook gebruiken (80%)
4. Radio luisteren (77%)
5. Kranten lezen (41%)

nederlandse-millennial-is-tv-nog-niet-za.jpg
nederlandse-millennial-is-tv-nog-niet-za.jpg

Het medium is misschien traditioneel, maar het gebruik alles behalve. De Millennial doet dit natuurlijk wel ‘nieuwe stijl’: alles tegelijkertijd. TV-kijken, Twitteren, content delen en telefoontjes plegen. Meer dan de helft van deze doelgroep heeft er dan ook logischer wijs behoefte aan dat tv-content toegankelijk gemaakt wordt voor meerdere devices. Niet alleen de tv, ook voor de smartphone of laptop.

Social media voorzien de Millennial doelgroep van de middelen die passen bij de belangrijkste kenmerken: willen participeren en kritisch zijn. Bovendien vinden ze het leuk om hun mening over een programma te delen met vrienden, ook tijdens de uitzending. Het commentaar op een programma blijft dan ook niet in de huiskamer. Ruim een kwart ventileert zijn mening over een programma via sociale netwerken als Facebook en nog eens een kwart doet dit op Twitter. Daarnaast wordt content van programma’s en merken ook actief gedeeld via chat of e-mail door ruim twee derde van de doelgroep.

comments.jpg
comments.jpg

Twitter, maar ook andere sociale netwerken worden het meest gebruikt door de jongsten in de Millennial doelgroep. Van de 14 t.m. 19 jarigen gebruikt 92 procent social media en 55 procent Twitter. Voor 20-24 jaar is dit 90 procent versus 35 procent, 25-29 jaar 83 procent versus 30 procent en 30-34 jaar 81 procent versus 33 procent. De tijd wordt met name besteedt aan het bezoeken van communities en social media zoals Facebook, ratings geven, het schrijven van blogs, het posten van video’s en Twitteren.

ages.jpg
ages.jpg

Misschien het meest verrassend uit het onderzoek: de doelgroep is niet wars van advertising, maar kan leuke advertenties wel erg waarderen. Grappige advertenties worden door meer dan de helft van de Millennials gedeeld met vrienden. Bovendien praten ze zowel on- als offline met hun vrienden over merken.

ads.jpg
ads.jpg

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd