Google omhelst oude media met Google Currents

Vorig artikel Volgend artikel

Google wil een graantje meepikken van het succes van newsreaders als Flipboard en Zite en heeft in de VS een betaversie van een nieuwe newsreader app voor smartphones en tablets gelanceerd: Google Currents - het is nog niet bekend wanneer Currents in Europa beschikbaar is.

Newsreaderapps als Flipboard, Zite en Feedly zijn zeer populair onder iPad gebruikers (Flipboard staat op zo'n 10 procent van alle iPads) dus het is te begrijpen dat Google er brood in ziet. Minder te begrijpen is dat Google, ondanks alle informatie, kennis en techniek die het in huis heeft, er niet voor kiest om een intelligente, social newsreader te ontwikkelen - maar kanalen van uitgevers in een nieuw jasje steekt.

Google omhelst oude media met Google Currents

In Google Currents kun je trending nieuwsartikelen of video's zien, je kunt er een rss-feed van Google reader inzetten en je kunt de kanalen van uitgevers bekijken. Currents heeft al ruim 150 'publishing partners' die samen 180 edities maken - waaronder The Guardian, TechCruch en de Huff Post. Google biedt ook een 'self-service platform', waar uitgevers makkelijk zelf een kanaal kunnen maken. Hiermee slaat Google deels dezelfde weg in als Flipboard, die naast een magazine van je Facebook- en Twittercontacten ook een platform biedt voor kanalen van publishers.

Vreemd
Dit is best vreemd. De uitgevers die zich erbij hebben aangesloten, zeggen eigenlijk: de layout van onze eigen iPad-app is niet goed genoeg - of onze selectie op ons eigen kanaal is niet scherp genoeg, dus doen we het nog eens dunnetjes over in de apps van Flipboard/ Google Currents.

Flipboard en Google dwingen de gebruiker weer terug te gaan naar kanalen van publishers. Terwijl juist de grote opkomst van nieuwsconsumptie via social media bewijst dat mensen niet meer kanaalgebonden willen zijn - en ook moe zijn van langs tientallen website- of app-hoppen. We willen de beste verhalen van 'all over' het web, we willen dat de krenten voor ons uit de pap worden gevist. We willen dat ons nieuwsaanbod is aangepast aan onze interesses, maar onze interesses zijn dynamisch en soms weten we niet precies wat deze interesses zijn. En we willen het belangrijke nieuws ook als eerste.

De trending nieuwsartikelen in Current zijn nog wel leuk, maar geeft dus alleen het echt grote nieuws - dat je als het goed is ook bij alle publishers leest. Wat de nieuwsvoorziening nodig heeft is juist om uit de mainstream bubble te ontsnappen en jouw parels uit de longtail te ontdekken. Het enige wat Currents nog enigzins cool maakt is de integratie van de kringen van Google+. Helaas ben je dan wel afhankelijk van wat de mensen in je kringen actief delen, en bij Google+ levert dat op dit moment nog niet veel op om als volwaardig nieuwsnetwerk te dienen. Kringen zijn kleine filter bubbles, waar longtail-nieuws niet snel doorheen reist en vooral trending, viral of exhibitionistisch nieuws te vinden is.

Google Currents is best een leuk tooltje, maar is vooral relevant voor publishers die zelf geen iPad-app willen maken. Currents is verder niet veel meer dan een tablet-compatible rss-reader.

 

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys-startupserie 'Van alpha naar beta' en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor nine connections (voorheen FdForward).

Heleen van Lier

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies