"Winkels in de huidige vorm redden het niet tot het jaar 2020"

Vorig artikel Volgend artikel
"Winkels in de huidige vorm redden het niet tot het jaar 2020"

Fysieke winkels moeten zich meer gaan richten op de emotie en beleving van een product, willen ze in het jaar 2020 nog relevant zijn. Ook online product- en prijsvergelijkers moeten een andere koers gaan varen als ze de concurrentie van Google het hoofd willen bieden. Consumenten zijn fysieke winkels niet vergeten, maar laten in alle sectoren een veranderend winkelgedrag waarin ruimte is voor zowel websites als gewone winkels. Zo blijkt uit de Bricks & ClicksMarket Monitor, een uitgebreid onderzoek in opdracht van IMNetworks naar winkelgedrag van Nederlandse huishoudens in de belangrijkste non-food markten uitgevoerd door GfK Retail & Technology.

Verder blijkt uit het onderzoek dat in de sector fietsen de online markt nauwelijks aantrekkingskracht heeft, men heeft grote voorkeur voor de traditionele fietsenwinkels. Consumentenelektronica en IT hebben daarentegen wel een erg grote aantrekkingskracht via het online kanaal. Aan de hand van een in opdracht van IMNetworks ontwikkelde rating geeft het rapport duidelijk inzicht in de aantrekkingskracht van zowel online als offline aankoopkanalen en welk perspectief dat biedt. In de rating worden tien criteria per sector onderling vergeleken.

Michael Fros, directeur van IMNetworks: "IMNetworks zorgt ervoor dat adverteerders in Nederland effectief hun online marketing budget kunnen inzetten. Maar om adverteerders te kunnen voorzien van goed advies moet je natuurlijk wel in detail weten waar je het over hebt. Vandaar dat wij al enkele jaren fors investeren in onderzoek, vooral naar het oriëntatieproces van consumenten en hoe je dat kunt beïnvloeden."

Uit het onderzoek blijkt ook dat productvergelijkingssites Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl de meest bezochte vergelijkers blijven, maar kunnen niet voorkomen dat consumenten in bijna alle gevallen ergens anders bevestiging zoeken. Gemiddeld bezoekt de consument bij het oriënteren op een aankoop 2,1 websites. In een kwart (24,7%) van de gevallen is dat de website van de fabrikant, maar vaak zit er ook een andere vergelijker tussen. Kleine vergelijkingssites met een specifiek aanbod aan producten verleiden in vergelijking meer tot directe aankoop dan breed georiënteerde vergelijkers dat doen.

Ook de rol van productreviews, zowel door consumenten en experts blijft belangrijk. Zeker de toevoeging van video is waardevol voor consumenten. De rol van social media tijdens een aankoop is nog heel erg klein, aldus het rapport. Datzelfde geldt voor de rol van smartphones in de winkel; die worden nog voornamelijk gebruikt om een goede bekende mee te bellen om bevestiging te vragen.

Detailhandel in 2020: Aan de hand van de onderzoeksgegevens doet GfK Retail & Technology voorspellingen voor de on- en offline detailhandel voor het jaar 2020. Multichanneling, het benutten van zowel de online kanalen als de offline winkels, is daarbij de sleutel, aldus onderzoeker Patrick Langley. Hij ziet in 2020 een sterk veranderde winkelomgeving waarbij consumenten nog wel degelijk er op uit gaan om winkels buiten de deur te bezoeken. "Er zijn veel winkels die momenteel te weinig toevoegen aan het online aanbod. De meerwaarde zit hem juist in de beleving, iets wat een webshop niet over kan brengen." In het onderzoeksrapport geeft Langley verschillende concrete tips voor winkels om multichanneling in de praktijk toe te passen: "Laat consumenten een bon uitprinten op een vergelijkingssite voor in de fysieke winkel. Als fabrikant kijk je de consument op internet een kort moment in de ogen. Daarna moet je hem vast zien te houden."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies