Amazon verkoopt soms eBook duurder dan de hard-cover editie

Amazon verkoopt soms eBook duurder dan de hard-cover editie

Deze week schreef de New York Times over dat je soms bij Amazon eBooks meer moet betalen voor een Kindle eBook uitgave dan voor het hard-cover broerje. Voorbeeld was de uitgave van Kenn Follett Fall of Giants: eBook $19.99 de hard-cover: $19.39! Inmiddels heeft Amazon de prijs van de eBook verlaagd naar $13.79, maar toch er zijn meer voorbeelden en ook bij bol.com zie je vaak prijzen van eBooks waar je toch even je wenkbrauwen bij optrekt: bijvoorbeeld Pieter Aspe "De vijfdemacht": eBook € 17,50. 

Eerder dit jaar was er in Amerika al een hele discussie wat de prijs van een eBook moet zijn (in verhouding tot de gedrukte versie). Het is duidelijk dat de uitgevers, de boekhandelaren en de internet bookshops zoekende zijn hoe de elektronische versie te positioneren in de markt. Maar voor de consument is het duidelijk: de uitgever heeft aan een eBook minder kosten: geen drukkosten, geen distributiekosten (en eigenlijk ook geen noodzaak voor detailhandel) dus een eBook moet substantieel goedkoper zijn dan het gedrukte boek.

 Als zoon van een boekhandelaar voelde ik mij tot voor kort te veel bevooroordeeld om goed te kunnen inschatten of het elektronische boek een kans van slagen heeft op een markt waar de doelgroep in doorsnee introvert is en hecht aan de traditionele waarde van rust nemen om te lezen. Maar de ontwikkelingen zoals we die in Amerika zien, zijn overtuigend: de verkoop van eBooks stijgt explosief; Amazon verkoopt nu al 180 kindle-titels tegen 100 hard-cover titels!

De komst van de iPad en de nu snel verschijnende tablet-clonen zal dit allemaal nog eens versnellen: bij uitstek het nieuwe medium waar in de huiskamer en op de bank ook boeken mee gelezen gaan worden. De huidige generatie van eBook-readers zal qua navigatie en vriendelijkheid snel gaan lijken op wat de iPad nu als norm zet: kleur, vinger-bediening, snel. De klant-onvriendelijke kant van de auteursrechten-bescherming zal er wel afslijten en daarmee komen de uitgaven uiteindelijk terecht in een veel meer open formaat omgeving, zodat alle elektronische boeken op alle soorten van media als vanzelf te lezen zijn.

Voor de traditionele boeken uitgeverij zal het uiteindelijke succes van het op tablets lezen van boeken een ingrijpende verandering van hun hele bedrijfskolom gaan betekenen: andere en directe relaties van de auteurs met hun publiek, veranderende rol van de uitgevers en toegevoegde waarde van de boekhandels. Ook prijsvorming zal concurrerend worden. De vaste boekenprijs hoort in die wereld van de iPad en tablets al helemaal niet meer thuis. Als ze besluiten dat af te schaffen weten we dat ze op de goede weg zijn!

Tags: amazon, ebook, kindle

Reacties (4)

    • Koen

    "180 kindle-titels tegen 100 gewone titels!"

    Is natuurlijk niet juist. 180 titels tegen 100 hardcovers. Op het gehele aantal verkochte boeken was het percentage e-books in 2009 een kleine 2%. Zie ook: http://www.nytimes.com/2010/02/28/business/economy/28count.html

    Zo 10 okt 2010, 19:45 [reply]

  • Een ebook moet goedkoper zijn, dat lijkt me duidelijk. Een ebook is makkelijk te marketen met bv affiliate accounts en kan dus een groter bereik hebben tegenover minder kosten.

    Wat ik eigenlijk raar vind is dat luisterboeken ook zo ongelovelijk duur zijn. De "tattoo girl" series zijn bij iTunes al snel 50 dollar (AUD) en dat vind ik toch echt te gek.... Maargoed dit even als side note.

    Je schaft sneller een eBook aan (ik tenminste) omdat je dit later toch nog kan lezen en de drempel tot kopen lager is. Een klik op de knop en klaar...

    Ma 11 okt 2010, 00:39 [reply]

  • @Koen ik had hetzelfde ongeloof, maar volgens mashable heeft Amazon verklaard: In a statement, Amazon says, “over the past three months, for every 100 hardcover books Amazon.com has sold, it has sold 143 Kindle books. Over the past month, for every 100 hardcover books Amazon.com has sold, it has sold 180 Kindle books.”

    Het gaat wel over HARD COVER!?

    @Ralph Kooi bij luisterboeken moet er ook nog een verteller worden betaald en is de productie zeer langdurig in de studio. Dat zal in de prijs schelen.

    Ma 11 okt 2010, 09:51 [reply]

    • Koen

    @Dick In vergelijking met HardCovers heb je gelijk. Ik zie dat je dat ook hebt aangepast. In mijn link zie je ook dat voor de hele US het percentage hardcovers dat verkocht wordt slechts 35% is.
    Hoe die verhouding bij Amazon is weet niemand maar die verhouding is niet één op één door te trekken naar Amazon. Amazon is immers de enige plek waar je kindle-edities kan kopen.

    Daar komt bij dat in Amerika het gros van de boeken eerst als hardcover wordt uitgegeven en daarna redelijk snel in een voordeliger trade-paperback uitgave. Dit is daar een redelijk vast stramien. Veel consumenten wachten op deze voordeligere editie.

    Wat ik maar wil zeggen is dat ook in Amerika het precentage e-books dat verkocht wordt nog steeds slechts een heel klein percentage is van het totaal aantal verkochte boeken en hoewel het percentage bij Amazon anders zal zijn is het ook daar nog steeds erg klein.

    Groet,

    Koen

    Ma 11 okt 2010, 11:22 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines